تبلیغات
نبرد نهایی - امنیت نرم و چهره ژانوسی رسانه‌ها (جنگ نرم: تعریف، اهداف و روش‌ها) قسمت سوم(3)
 
نبرد نهایی
(کو گوش شنوا) امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.
درباره وبلاگ


حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور

مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
نویسندگان
جنگ نرم: تعریف، اهداف و روش‌ها

جنگ نرم به وسیلة کمیتة خطر جاری در سال‌های پایانی دهة 1980 طراحی شد. کمیتة خطر جاری در اوج جنگ سرد و در دهة 1970 با مشارکت استادان برجستة علوم سیاسی و مدیران سابقه‏دار سازمان سیا و پنتاگون تأسیس شد. در آن مقطع و در پی اصلاحات گورباچف مبنی بر ایجاد فضای باز سیاسی و تغییر در قوانین اقتصادی (پروسترویکا) این کمیته با منتفی دانستن جنگ سخت و رو در رو با اتحاد جماهیر شوروی تنها راه به زانو درآوردن بلوک شرق را جنگ نرم و فروپاشی از درون معرفی کرد. سیاستگذاران پنتاگون و سیا با سه راهبرد دکترین مهار، نبرد رسانه‌ای و ساماندهی نافرمانی مدنی اتحاد شوروی را به فروپاشی و شکست واداشتند. اما در تعریف جنگ نرم باید گفت جنگ نرم در برابر جنگ سخت (hard war) در حقیقت شامل هرگونه اقدام روانی و تبلیغات رسانه‌ای است که جامعة هدف یا گروه هدف را نشانه می‌گیرد و بدون درگیری نظامی و گشوده‏شدن آتش، رقیب را به انفعال یا شکست وا می‌دارد. جنگ روانی، جنگ رایانه‌ای، جنگ رسانه‌ای برای ایجاد تصویر‌سازی و کنترل اذهان و قلوب مردم، براندازی نرم، راه‌اندازی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و شبکه‏سازی در بین مسلمانان از اشکال  جنگ نرم هستند. جنگ نرم در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کند و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی ـ اجتماعی حاکم تزلزل و بی‌ثباتی تزریق کند. به‏طور کلی جنگ نرم در روش نرم‌افزاری و در پیامد غیرکشنده است. در جنگ نرم تلاش می‌شود که به مراکز ثقل موضوعات مرجع امنیت نرم یعنی مشروعیت نظام سیاسی، وحدت و تمامیت ملی کشور، اعتماد ملی، وفاق ملی ـ سیاسی که خود از منابع بسیار مهم سرمایة اجتماعی هستند صدمه وارد شود. یعنی تلاش می‌شود تا حدامکان میزان رضایت مردم نسبت به کارایی نظام کاهش یابد. کاهش رضایت مردم خود می‌تواند نقش بسیار مهمی در کاهش انعطاف‌پذیری ملی و حساسیت سیاسی داشته باشد.1 جنگ نرم، دو «پیکارگاه» دارد، یکى قلب و دیگرى مغز، تصرف «قلب‌ها و مغز‌ها» و تصرف دل‌ها و ذهن‌ها هدف منازعات نرم است. در جنگ نرم عامل تهدید به دنبال فراهم کردن الگو‌هاى اقناعى است و تلاش مى‌کند که مخاطب را به گونه‌اى تحت‏تأثیر قرار دهد که ترجیحات و اولویت‌‌هاى خود را مطابق خواسته‌‌هاى عامل تهدید فهم و درک کند (نای، 1383). یک بخش تأثیرگذارى بر افکار از طریق «باورسازى» و « الگوپردازى» است و بخش دیگر آن را « باورسوزى» و مسخ الگو‌هاى رایج تشکیل مى‌دهد. به‏طور مثال در منازعة نرم آمریکا با ایران در سال‌‌هاى اخیر، باورسوزى، باورسازى، الگوپردازى و تلاش براى مسخ و بى‏اعتبارکردن الگو‌هاى رایج همزمان اجرا می‌شود.

 بنابراین می‏توان گفت که جنگ نرم عبارت است از هر گونه اقدام غیرخشونت‏آمیز که ارزش‌ها و هنجار‌ها را مورد هجوم قرار داده و درحد نهایى منجر به تغییر در الگو‌هاى رفتارى و خلق الگو‌هاى جدیدى شود که با الگو‌هاى رفتارى نظام حاکم تعارض داشته باشد. لازم به ذکر است که زمینه‌هاى تهدید نرم‏افزارى مانند موانع ساختارى مشروعیت یا بحران مشروعیت می تواند منجر به شکل‏گیری یا تشدید تهدیدات نرم‏افزاری و یا حتی سخت‏افزاری مانند حمله نظامی شود.

جنگ نرم در صورتى شکل مى‌گیرد که کسانى که به آن تن درمى‌دهند اساساً احساس و ادراک تهدید از آن نداشته باشند، بلکه آن را مطلوب خود و تسلیم‏شدن در برابر آن را اولویت خود بدانند. این اولویت می‌تواند به عمد یا ترغیب، آموزش و پرورش و فرهنگ‏سازی انجام شود. این‏گونه از تهدید نرم که در واقع نقطه مقابل مقابل قدرت شرطی است، با تغییر اعتقادات افراد و ملت‌‌ها، اساسی‌ترین کارکرد‌ها را در حکومت، اقتصاد، سیاست و... کشور‌ها ایفا مى‌کند. (کالبرایت، 1371).

از آنجایی که جنگ نرم در مراحل تکوین به دلیل ماهیت ذهنى و انتزاعی آن چندان جلب توجه نمى‌کند و در واقع جمعى از کارگزاران نظام سیاسى اساساً وضعیت موجود را وضعیتی کاملا عادی تلقی می‌کنند، لذا تهدید نرم به‏صورت خفته و مستور در حوزه مورد نظر پیشروى کرده و در جایگاه‌‌های نرم نظام از قبیل هویت، فرهنگ، مشروعیت، مشارکت سیاسى، کارآمدى و... به اندازه‌اى پیشرفت کرده که در موقع تجلى و نمودار شدن تهدید، به دلیل اینکه زیرساخت‌هاى نرم‏افزارى مدیریت امنیت ملی را به چالش کشیده، امکان مدیریت تهدید را در عرصه‌‌های نرم و سخت در حد قابل توجهی کاهش می‌دهد (فروغی‌نیا). مؤثرترین هدف جنگ نرم، متقاعد کردن هرچه بیشتر مردم برای عدم حمایت از نظم موجود به‏واسطه مخالفت فعالانه یا رد برخورد منفعلانه است (Schutt,  2006).

براندازی نرم، فروپاشی و استحاله در حاکمیت از اهداف کلی جنگ‏ نرم است. علاوه ‌بر این گفتمان‌سازی، مرجع‌سازی، تغییرالگوی‏مصرف رسانه‌ای، نخبه‌سازی مصنوعی‏‏ و سلطة اطلاعاتی از مهم‏ترین  اهداف میان‌برد و واسطه‌ای در  جنگ نرم است.

عملیات روانی، عملیات ادراکی، دیپلماسی عمومی، فریب استراتژیک، برگزاری اجتماعات، عدم همکاری با دولت، جذب مخالفان حکومت، ایجاد ناآرامی‌های مدنی (نافرمانی‏مدنی، تجمعات نمایشی، تجمعات اعتراضی)، استفاده از جنبش‌های سیاسی ـ مدنی، شکل‏دادن به انقلاب‌های رنگی و استفادة گسترده از شبکه‌های اجتماعی از اصلی‌ترین روش‌هایی‌ست که تاکنون در جنگ نرم و در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است.

با توجه به تعاریفی که از جنگ، قدرت و امنیت نرم و اهداف و روش‌های آن ارائه شد، باید به این نکته مهم توجه کرد که امروزه رسانه‌های سنتی و مدرن و همچنین شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای بسیار مهمی هستند که می‌توانند هم در راه جنگ نرم و هم در زمینة امنیت‌سازی نرم به کار گرفته شوند. برهمین اساس در بخش بعدی مقاله تلاش می‌شود به بررسی نقش دوگانة رسانه‌ها پرداخته شود.


موضوعات
پیوندها
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :