نبرد نهایی
امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.

یکی از اتفاقات در این زمان کشته شدن ابلیس است اگر در دوران غیبت ابلیس نیست آیا این عدالت است که ابلیسی وجود نداشته باشد، امام معصوم نیز در دسترس مردم باشند، عقلها هم رشد کرده باشد و مردم آن دوران به راحتی بهشتی شوند و ما با این زمینه های گناه و... تلاش کنیم تا جهنمی نباشیم؟

 

 در حکومت حقه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تحول بنیادین و عمیقی در تمام زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دینی، امنیتی و... ایجاد می شود و بشر در این زمینه ها به گونه ای پیشرفت می کند که بالاتر از آن قابل تصور نیست. در همین زمینه خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام جواد جعفری عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و معاون پژوهش موسسه و آینده روشن، گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

ما روایاتی داریم که بر اساس آن امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به سیره پیامبر عمل می کند« .. یُحیی مَیِّتَ الکتابِ وَ السُّنَّةِ» امام می آید تا قرآن و سنت نبوی را که از یاد رفته تجدید کند. بنابراین تمامی اعمال و رفتار ایشان منطبق بر قرآن و سیره نبوی است اما وجود این اختلاف ها که قبلا به آن اشاره شد به دلیل اختلاف در سطح فهم و ظرفیت پذیرش جامعه است.

رشد عقلی که اشاره کردید یک امر عادی است که بر اثر پیشرفت تکنولوژی اتفاق می افتد یا حالت معجزه دارد و توسط امام رخ می دهد؟ 
تعبیر حدیث این است که امام این کار را انجام می دهند یا خدا به واسطه و به وسیله امام این اقدام را عملی می کند« وضع الله یده علی رئوس الناس» یعنی امام دست بر سر مردم می کشد و عقل ها رشد می کند. این بدان معنا نیست که امام تک تک بر سر افراد دست می گذارند بلکه کنایه از این است که مقام امامت و امام سیطره ای بر مردم پیدا می کند که آیت الله جوادی آملی از این مطلب به عنوان بزرگترین معجزه عصر ظهور تعبیر می کنند.

وضعیت زنان در عصر ظهور چگونه است؟

روایتی در رابطه با بانوان جامعه ظهور داریم که: «ان المرئه تقضی فی بیتها باالکتاب و السنته» یعنی در زمان حضرت علم به قدری گسترده می شود که حتی بانوی خانه دار توان اجتهاد از کتاب و سنت را دارد به عبارت دیگر اگر امروز بالاترین مقام در جامعه علمی ما کسب توان اجتهاد است در آن روزگار یک بانوی خانه دار به این مقام می رسد که خود می تواند از کتاب و سنت استنباط کند که الان چه باید بکند! این نشان می دهد که معرفتی که در آن زمان پیدا می شود به هیچ وجه قابل مقایسه با امروز نیست بنابراین امام نیز می تواند به گونه خاصی با جامعه برخورد کند چرا که جامعه به دلیل ظرفیت علمی و عقلی بالا اعتراض نمی کند.

آیا از نظر فیزیکی نیز در جهان تغییر و تحولی رخ می دهد؟

بله در روایات حتی اشاره شده است که در عصر ظهور ما شاهد تغییرات فیزیکی در جهان نیز هستیم از جمله اینکه زمین بسیار پربار می شود، معاون و کنزها و گنج های مخفی زمین همه پیدا می شوند، از لحاظ آب و هوایی تغییراتی ایجاد می شود. البته اصل این موضوع در آیات قرآن نیز مطرح شده است که می فرماید:«لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر همه با تقوا شوند ما برکات را از آسمان نازل می کنیم. این نشان می دهد که اگرمردم  تقوای الهی را رعایت کنند، بسیاری از امور دستخوش تغییر می شوند و پس از ظهور وقتی حضرت مردم را هدایت می کنند بالطبع آن اوضاع ظاهری دنیا نیز دستخوش تغییرات می شود به عنوان مثال امنیتی که در این دوران ایجاد می شود مثال زدنی است یا روایاتی که در رابطه با غنا و بی نیازی وجود دارد. البته بخشی از این وضعیت متوجه توانمندی ها و توانایی های کارگزاران حضرت در اداره امور است.

یکی از اتفاقات در این زمان کشته شدن ابلیس است اگر در دوران غیبت ابلیس نیست آیا این عدالت است که ابلیسی وجود نداشته باشد، امام معصوم نیز در دسترس مردم باشند، عقلها هم رشد کرده باشد و مردم آن دوران به راحتی بهشتی شوند و ما با این زمینه های گناه و... تلاش کنیم تا جهنمی نباشیم؟


کشته شدن ابلیس درست است اما در آن زمان تنها ابلیس از بین می رود یعنی سرکرده شیاطین. اما شیاطین انس و جن (به تعبیر قرآن) در زمان ظهور نیز وجود دارند. ضمن این که غرایز انسان نیز وجود دارد یعنی انسان ها تبدیل به ملک نمی شوند که شهوت و غضب در آنها از بین ببرد. انسانهای آن دوران نیز دارای همین غرایز انسانی هستند. از طرف دیگر کسانی که وسوسه می کنند، یعنی کسانی که بدی را برای انسان زیبا جلوه می دهند یا انسان را تشویق به معصیت می کنند نیز حضور دارند بنابراین تحریک برای هر فردی وجود دارد. نکته دیگری که از اختلافهای جامعه ظهور با جامعه های دیگر است آن است که در ذیل آیه شریفه قرآن که می فرماید: جاء الحق و ذهب الباطل در تفسیر آیه آمده است که«ذهب دولت الباطل» یعنی باطل دیگر قدرت نخواهد داشت. به عبارت دیگر در زمان ظهور مافیای گناه و شبکه های باطل وجود ندارند اما گناه شخصی هست به عنوان مثال در آن زمان هم ممکن است فردی شراب بخورد اما به محض اطلاع او را مجازات می کنند و حد شرعی بر او اجرا می شود و اینگونه نیست که کسی شراب بخورد بعد رشوه بدهد و آزادانه این کار را ادامه بدهد بنابراین گناهان شخصی وجود دارد چون شهوت ها غرایز و شیا طینی وسوسه گر وجود دارند.

حضرت هنگامی که مردم را به یک طبقه بالاتری از عقل ارتقاء می دهند طبعا تکالیف شدید تری نیز از آنها انتظار دارند. امروز بسیاری از مسایل برای ما آسان گرفته شده است یعنی هر چه جامعه پیشرفت می کند سخت گیری ها نیز بیشتر می شود بعنوان مثال در زمان حضور امام اگر ثابت شود کسی دروغ گفته است او را گردن می ززند در حالی که امروز حکم آن در جامعه اسلامی چنین نیست چون میزان رشد معرفتی جامعه در این سطح نیست بنابراین با وجود چنین سخت گیری هایی موضوع عدم عدالت مطرح نیست.

موقعیت علمی جامعه در دوران ظهور چگونه است؟

امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرمایند: علم 27 بخش دارد و کلیه پیامبران و ائمه از ابتدا تاکنون تنها 2 بخش از آن را در اختیار مردم قرار داده اند و تا زمان ظهور نیز کسی توانایی ارائه بیش از این 2 بخش را ندارد اما امام 25بخش دیگر را بیان می کنند و تمام 27 بخش را میان مردم گسترش می دهند این نشان می دهد که شخص امام علوی را در اختیار مردم قرار می دهد که امکان قراردادن آن برای سایر ائمه وجود نداشته است اما تاکید می کنیم که این به معنای آن نیست که این علوم را ائمه نمی دانستند بلکه ظرفیت در مردم برای انتقال این علوم و امکان ارائه آن وجود نداشته است پس این معجزه ای است که توسط امام صورت می گیرد یعنی چنین ظرفیتی را در مردم ایجاد می کنند و به واسطه این وسعت ظرفیت، مردم به این بخش های علم دست می یابند.

 

شیعه نیوز





نوع مطلب : مقالات، تحلیل های آخرالزمانی در عصر حاضر، آخرالزمان . امام مهدی (ع). فتنه های بزرگ . نشانه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
موضوعات
پیوندها
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic