نبرد نهایی
امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.
تحلیل تاریخی علامه مصباح با استناد به زندگانی حضرت علی علیه‌السلام+صوت
سازشكاری و راحت طلبی دو عامل شکست و ذلت/ امیرالمومنین(ع) با وجود ظلمی که دیدند، باز هم برای حفظ اسلام به خلفاء کمک کردند/اگر 35 سال مقاومت مقابل آمریكا را اشتباه دانستیم،خدا هم ما را رها خواهد كرد

 عضو خبرگان با بیان اینکه ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌كند گفت: عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل می‌شود؛ لذا تا زمانی كه خدا را داریم و این همبستگی را رعایت كنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریكا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متكی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.

 

دانلود صوت سخنان

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار حضرت آیت‌الله مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جمع تعدادی از طلاب گفت: گاه ادعا می‌شود كه همه ائمه(ع) شیعه در مقابل جور و ظلم حاكمان قیام نکردند، زیرا غیر از امام حسین(ع) بقیه سكوت كردند و به هر جهت مجاهداتی در راه خدا و قیام علیه ظالمان نداشتند، و حتی برخی مانند امام رضا(ع) ولایتعهدی خلیفه را پذیرفتند و یا مانند امام جواد(ع) حتی به عنوان دامادی خلیفه نائل شدند.

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در پاسخ به این شبهه، با اشاره به اینكه همه فعالیت‌های انبیاء بر محور حفظ اساس دین و مصلحت مسلمانان است، وقایع صدر اسلام و بعد از رحلت حضرت رسول(ص) را یادآوری و خاطر نشان كرد: با اینكه پیامبر(ص) در طول بیش از 20 سال بارها و به صورت‌های مختلف، علی(ع) را به عنوان خلیفه مسلمانان بعد از خود معرفی كرده بودند، اما هنوز پیامبر(ص) دفن نشده بود كه عده‌ای برای او خلیفه تعیین كردند و حتی بعد از چند روز علی(ع) را به اجبار برای بیعت به مسجد برده، فدك را غصب كردند، و كار به جائی رسید كه حضرت زهرا(س) برای قرائت خطبه و محاجه با خلیفه به مسجد رفتند.

وی با اشاره به سخنان امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه اظهار داشت: علیرغم ظلم‌هایی كه به حضرت علی(ع) و خانواده مظلوم وی روا داشته شد، اما زمانی كه حضرت علی(ع) احساس كرد، دوری ایشان از عرصه اجتماع می‌تواند، اساس اسلام را در خطر بیندازد، وارد میدان شده و حتی در بسیاری از موارد به خلفا كمك كردند تا اساس اسلام و مصلحت مسلمین تأمین شود.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به نمونه‌های مختلفی از كمك‌های حضرت علی(ع) به خلفا برای حفظ اسلام ادامه داد: زمانی كه امپرتوری ایران برای نابودی اسلام، لشگر انبوهی فراهم آورده بود و قصد ریشه كن كردن اسلام را داشت، خلیفه دوم نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و در خصوص كثرت جمعیت ایرانیان و قلت جمعیت مسلمانان و تردید خود در خصوص حضور در جنگ با ایشان مشورت كرد و حضرت(ع) نیز در سخنانی كه در نهج‌البلاغه آمده است به او مشورت دادند.

وی با اشاره به عباراتی از نهج البلاغه اظهار داشت: با وجود اینكه نظر حضرت علی(ع) نسبت به خلیفه و ظلم‌هایی كه از جانب او به خودش روا شده است، ظاهرا باید مشخص باشد، اما حضرت علی(ع) او را به بهترین وجه راهنمایی كردند، چرا كه اینجا مسأله شخصی مطرح نبود بلکه اسلام در خطر بود.

عضو خبرگان رهبری افزود: امیرالمؤمنین (ع) در مشورت خود به خلیفه دوم به تشریح جایگاه و اهمیت رئیس نظام اسلامی پرداخته، او را به محور آسیا و نخ تسبیحی تشبیه فرمود كه فقدان او تفرقه، پراكندگی و ضعیف شدن مسلمانان را به دنبال دارد. از طرف دیگر نیز نگرانی وی به خاطر قلت جمعیت مسلمانان و كثرت دشمنان را ناروا شمرد، چرا كه پیشرفت و پیروزی اسلام نه با كثرت جمعیت كه با اعتقاد به خدا و توكل بر او رقم می‌خورد.

وی افزود: رفتارهای سایر ائمه(ع) را نیز در مقابل حوادث می‌توان بر همین اساس تفسیر كرد؛ زیرا ائمه(ع) همیشه رفتاری را اتخاذ كرده‌اند كه نفعش برای اسلام بیشتر یا ضررش كمتر بوده است، لذا جامعه اسلامی ولو در آن ضعف‌های زیادی وجود داشته باشد، حفظ آن در مقابل دشمنان ظاهری، مقدم بر هرچیزی است و باید همه چیز را فدا كرد تا اصل اسلام باقی بماند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینكه همواره عوامل خیر و عوامل شر وجود داشته‌اند اظهار داشت: هرگز نمی‌توان جامعه‌ای را تصور كرد كه هیچ مشكلی در توحید و خداپرستی نداشته و در آن جریانی مخالف با جریان حق وجود نداشته باشد، و از طرفی هرگز نمی‌توان رفتاری را یافت كه همه آن منفعت بوده و هیچ ضرری در آن وجود نداشته باشد و همه مردم نیز از آن راضی و خشنود باشند، لذا باید رفتار خود را سنجید و آنچه در مجموع نفعش برای اسلام و مسلمین بیشتر است به انجام رسانید.

تدبیر مقام معظم رهبری در جهان بی‌نظیر است

وی با اشاره به اینكه رهبر جامعه اسلامی باید بتواند مصلحت اسلام را شناخته و تصمیمی بگیرد كه مصلحتش برای جامعه بیشتر باشد، ابراز داشت: باید در رفتارها، برخورد‌ها و موضع‌گیری‌ها عاقلانه بیندیشیم، دقت نظر داشته باشیم، و حسن ظن به تدبیر مقام معظم رهبری داشته باشیم؛ تدبیری كه در جهان ما نظیر ندارد.

علامه مصباح یزدی در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از خطبه امیرالمؤمنین(ع) در نهج البلاغه در پاسخ خلیفه دوم گفت: حضرت علی(ع) تأكید می‌كند كه هرگز پیروزی دین خدا، تابع كثرت افراد، یا شكست اسلام تابعی از قلیل بودن افراد نبوده است،‌ بلکه هرجا مسلمانان بر خدا توكل کرده، تقوا را با صبر و پایداری همراه کردند، خدا هم به همان میزان مؤمنین را یاری كرده است.

وی ادامه داد: این رفتار حضرت علی(ع) به ما می‌آموزد كه حتی به كسانی كه از نظر فكری و ارزشی با ما مخالف هستند، باید مشورت درست بدهیم، و جایی كه مصلحت اسلام در میان است، خودمان هم كمك كنیم.

ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌کند

استاد تفسیر قرآن كریم افزود: به فرموده امیرالمؤمنین(ع)، ایمان به اسلام کمبود تعداد را جبران می‌كند، و عزت مؤمنان با اتحاد و همبستگی حول محور تقوا و صبر حاصل می‌شود؛ لذا تا زمانی كه خدا را داریم و این همبستگی را رعایت كنیم، خدا نیز ما را رها نخواهد كرد، و اگر لازم باشد با امدادهای غیبی خود ما را یاری خواهد داد؛ اما اگر راحت طلب و به دنبال سازش بوده، 35 سال مقاومت در برابر آمریكا را اشتباه دانستیم، یا برای مقاومت بر توان و تجهیزات خود متكی بودیم و نه خدا، او هم ما را رها خواهد كرد.

وی در پایان خاطر نشان كرد: هر كس باید ببیند كه رفتارش به نفع اسلام است یا خیر، و همه رفتارهای ائمه(ع) ما نیز از صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) گرفته تا پذیرفتن ولایتعهدی مأمون توسط امام رضا(ع) و داماد خلیفه شدن حضرت جواد الائمه(ع)، همه تابع همین اصل بوده كه نفع این كارها در شرایط خاص خودش برای اسلام از ضررش بیشتر بوده است.





نوع مطلب : مقالات، دین و زندگی، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، سبك زندگی اسلامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


درباره وبلاگ

حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
موضوعات
پیوندها
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات