نبرد نهایی
امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.
ایران می‌تواند با مقابله به‌مثل مطالبات شركت‌های اروپایی را بلوكه كند/
آچمز شدن بلوكه اموال بانك‌مركزی در بانك‌های اروپایی با تدبیر سال 86

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در حالی در كنار تصویب تحریم نفتی ایران، بلوكه كردن اموال بانك مركزی در اروپا را نیز تصویب كردند كه بر اساس اطلاعات موجود، بانك مركزی ایران هیچ‌گونه دارایی در بانك‌های اروپایی ندارد و این تصمیم در صورت مقابله به مثل ایران می‌تواند صد در صد به ضرر اروپایی‌ها تمام شود.

به گزارش رجانیوز، تدبیر دولت نهم در سال 86 برای تبدیل كردن ذخایر ارزی كشور از دلار و یورو به طلا و خارج كردن منابع نقدی از بانك‌های اروپایی و انتقال آن‌ها به برخی از كشورهای آسیایی، موجب شده است كه طرح اخیر غربی‌ها برای بلوكه كردن اموال بانك مركزی ایران كاملاً آچمز شود.

همچنین تبدیل منابع ارزی ایران به طلا در شرایطی كه در سه سال گذشته اقتصاد امریكا و اروپا با بحران‌های اقتصادی شدیدی درگیر شد، یكی از دلایل مهم مصون ماندن كشورمان از تبعات بحران اقتصادی جهانی بود.

بر اساس گفته‌های منابع آگاه، در طول سه سال گذشته، بانك مركزی ایران همه‌ی منابع نقدی خود را از بانك‌های اروپایی خارج كرده و اكنون هیچ چیزی برای بلوكه كردن در بانك‌های اروپایی وجود ندارد.

اما در مقابل، برخی شركت‌های اروپایی كه قراردادهای نفتی و غیرنفتی با ایران داشته‌اند، مطالباتی دارند كه ایران می‌تواند با مقابله به مثل، پرداخت بدهی این شركت‌ها را بلوكه كند؛ به‌عنوان نمونه شركت نفتی ایتالیایی "انی" (ENI) مدعی است كه حدود دو میلیارد دلار از ایران طلب دارد و یكی از دلایل اصلی دولت ایتالیا برای مخالفت با تصویب تحریم نفتی ایران نیز علاوه بر نگرانی از افزایش قیمت نفت و تشدید بحران اقتصادی فزاینده در این كشور، وصول مطالبات این شركت بوده و درخواست مستثنی كردن این شركت را داشته است.

یكی از تدابیر هوشمندانه دیگر ایران نیز وابسته كردن یونان، ایتالیا و اسپانیا به نفت ایران به‌عنوان كشورهایی بود كه خط اول كشورهای درگیر بحران اقتصادی اروپا هستند. همین مسأله نیز موجب شد كه وزیران خارجه اروپا، اجرای این تحریم را به شش ماه آینده (تیر ماه 91) موكول كنند و در اردیبهشت ماه، برای بررسی آثار تحریم‌های اجرا نشده بار دیگر دور هم جمع شوند.

مطالب مرتبط:

راهبرد هوشمندانه ایران برای وابسته كردن نفت اقتصادهای درجه 2 اروپا/ چه‌كسی قرار است نفت ایران را تحریم كند؟

توقف صادرات نفت ایران به اروپا؛ پاتك تحریم‌های اتحادیه اروپایی





نوع مطلب : سیاسی، افشاگری، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
تحریم متقابل نفتی آمریكا و كشورهای پشتیبان از طریق تنگه هرمز

خبرنامه دانشجویان ایران: دكتر جواد محمد قلی نیا/ مقام معظم رهبری در چندین روز پیش وضعیت كشور (در تحلیل میدان نیروی جهانی) را به بدر و خیبر تشبیه نموده و به صراحت مقایسه وضعیت كشور در شرایط تشدید تحریم به شیب ابوطالب را رد كردند. از طرف دیگر با وجود انكه كشور جمهوری اسلامی ایران كشوری صلح جو بوده و خواهان تعالی سایر كشورها و تمدن بشری می باشد متاسفانه بنظر می رسد برخی از اشخاص داخلی و خارجی اهمیت فرمایشات معظم له را به حد كافی درك نكرده و تصویری تصویری دو قطبی (یا جنگ یا دادن امتیاز) از بحث تشدید تحریم های احتمالی دارند.
 
بر این اساس، لازم خواهد بود با نگاهی پدیدار شناسانه اقدام به تحلیل این مسئله از زوایای مختلف گردد. بدیهی است محدودیت های اطلاعاتی موجود، اكتشافی بودن جنبه هایی چند از مسئله، وزن پذیری نابرابری مولفه های دخیل در تحلیل مسئله و غیره باعث ارایه برداشت های مختلفی از بحث شده و تجمیع چنین نظریه پردازی هایی، بستر را جهت درك مطلوبتر بیانات مقام معظم رهبری فراهم خواهد ساخت.

نوشتار حاضر بر اساس تحلیل های سلسله مراتبی ارایه شده، نتیجه می گیرد كه با وجود انكه هیچ جنگی بین ایران و امریكا در نخواهد گرفت، اما امادگی جمهوری اسلامی ایران برای طی گام های سه گانه فعالیتی در قالب برنامه تحریم متقابل امریكا و كشورهای پشتیبان وی، شامل فعالیت حقوقی- قانونی، فعالیت چند جانبه گرایی موثر و در نهایت برنامه ریزی برای مقابله نظامی همه جانبه، بسترهای تثبیت جایگاه و چه بسا ختم واقعی بحث تحریم های احتمالی را سبب شود.


باید توجه داشت كه تمامی نظرات ارایه گردیده، نظرات شخصی محقق و تشریح زاویه دید فردی بوده و ارتباطی به مواضع رسمی فعلی یا آتی اتخاذ شده توسط جمهوری اسلامی ایران نخواهد داشت. نوشتار حاضر در چند مرحله اقدام به تشریح بیشتر مسئله و ارایه توضیحاتی مستند در این خصوص نموده و هدف

شفاف سازی بیشتر امكانات و وضعیت و موقعیت های خطر، كاهش تردیدها و توسعه اراده ها است.

1) تفسیر پیام مقام معظم رهبری:

بررسی و تحلیل پیام صادره مقام معظم رهبری و تشبیه های انجام شده توسط معظم له، نشان می دهد كه آحاد جامعه بشكل عام و خواص جامعه بشكل ویژه باید متوجه دو موضوع مهم باشند. اول این كه در آینده ای نزدیك، شاید اولین رویارویی لشكر كفر و دین بوقوع بپیوندد و دوم این كه با یك حركت ظریف ولی كاملا حساب شده، قلعه ظاهرا نفوذ ناپذیر خیبر (در اینجا منظور برنامه تحریم جمهوری اسلامی ایران

توسط آمریكا و سایر كشورهای پشتیبان وی است) برای همیشه قابل فتح است.

2) شرایط جغرافیایی تنگه هرمز و صادرات نفت خام از تنگه هرمز:


بنظر می رسد، برداشت های دو قطبی بوجود آمده در برخی از افراد، ناشی از كم اطلاعی آنان از شرایط

سوقی الجیشی تنگه هرمز و عرضه و تقاضای نفت باشد، لذا در این قسمت اقدام به شفاف سازی شرایط تنگه هرمز و صادرات نفت می گردید.

الف) شرایط تنگه هرمز: علی رغم وجود حدود 100 تنگه و كانال معروف در دنیا ، غالب انها از نظر وضعیت كشتیرانی، عمق و جریان آب، فاقد موقعیت مناسب و یا موقعیت سوق الجیشی می باشند . این در حالی است كه تنگه هرمز دومین تنگه مهم و پر تردد دنیا محسوب می شود.


طول تنگه هرمز حدود 180 كیلومتر و عرض آن در طولانی ترین موقعیت 84 كیلومتر (از كرانه بندر عباس كشور ایران تا شمالی ترین نقطه كرانه مسندم در جنوب و مربوط به كشور عمان) و در كمترین موقعیت در

حدود 39 كیلومتر (از جزیره لارك ایران تا جزیره السلامه یا قوئین بزرگ مربوط به كشور عمان) می باشد.

عمق آب بدلیل شیبی كه به سمت كشور عمارت وجود دارد در حوالی جزیره لارك 36 متر و در نزدیكی شبه جزیره مسندم در حدود 180 متر است. بدلیل قوس شمالی تنگه كه بطرف دورن فلات ایران است، بیشترین خط ساحلی آن مربوط به كرانه های جمهوری اسلامی ایران می گردد.


هفت جزیره استراتژیك ایرانی هرمز، لارك، قشم، هنگام، تنب كوچك، تنب بزرگ و ابوموسی در منطقه محدودی در دریای عمان و خلیج فارس بصورت قوسی (معروف به كمان دفاعی ایران)، اطراف این تنگه قرار گرفته اند. از نظر حقوق حاكم بر راه های آبی بین المللی (تنگه ها، كانال ها و رودخانه ها ) و تعاریف بعمل آمده، تنگه هرمز جزو تنگه های بین المللی دارای شرایط حق عبور بی ضرر (در مقابل حق عبور ترانزیتی) است.


در این حالت حق عبور آزاد هوایی بدون اجازه كشورهای مالك تنگه بر فراز این تنگه ها وجود نداشته، زیر دریایی ها در هنگام عبور از تنگه باید به سطح آب آمده، قواعد حركت در تنگه تابع قواعد و قوانین وضع شده توسط كشور یا كشورهای واقع در طرفین تنگه خواهد بود (ماده 38-17 كنوانسیون حقوق دریاها مصوب 1982 جامائیكا و مواد 23-14 كنوانسیون 1958 ژنو و غیره).


بر اساس توضیحات ارایه شده در خصوص تنگه هرمز، كشورهای ایران و عمان، هر یك ادعای مالكیت 12 مایل دریایی (هر مایل 1853 متر) مالكیت سرزمینی در تنگه هرمز را دارند كه با توجه به عرض كم 21 مایلی (در كم ترین پهنای تنگه) با نوعی تداخل ارضی مصالحت آمیز 3 مایلی ( 5.5 کیلومتری) مواجه می باشند. در شرایط حاضر دو مسیر دریایی موازی جهت حركت شناورهای سطحی و زیرسطحی در تنگه هرمز تعریف شده كه شامل مسیر شمالی (مسیر واقع در مرزهای ایران و عمان) و مسیر جنوبی (مسیر واقع در بین جزایر قوئین بزرگ و كوچك) می باشد (در مسیر جنوبی عمق آب بیشتر بوده اما مسیر ناهموار تر ودارای موانع بیشتری نسبت به مسیر شمالی است).


ب) شرایط تولید، مصرف و انتقال نفت خام از تنگه هرمز: پس از شناسایی دقیق تر وضعیت تنگه هرمز، نوبت به آگاهی از وضعیت مصرف، تولید و انتقال حامل های انرژی (نفت خام ) می رسد . با توجه به آمارهای ارایه شده در سال 2006 ، حدود یك پنجم نفت خام مصرفی دنیا از تولیدات كشورهای حاشیه  خلیج فارس (شش كشور جمهوری اسلامی ایران 17 درصد تولید، عربستان با 30 درصد تولید، عراق 1 درصد تولید، كویت با 12 درصد تولید، قطر با 11 درصد تولید و امارات متحده عربی با 29 درصد تولید) صورت گرفته و روزانه بالغ بر 18 میلیون بشكه نفت خام از این منطقه به سایر كشورها صادر می گردد .


در این بین ، صادرات نفت خام كشور جمهوری اسلامی ایران، روزانه در حدود2.5 میلیون بشکه بوده تماما از طریق تنگه هرمز صورت می پذیرد. مقاصد صادراتی ایران نیز شامل آفریقای جنوبی ( 80 هزار بشكه)، ژاپن ( 327 هزار بشكه)، چین ( 550 هزار بشكه)، كره جنوبی ( 228 هزار بشكه)، تركیه ( 196 هزار بشكه)، هند ( 310 هزار بشكه)، سایر كشورهای آسیایی ( 240 هزار بشكه)، كل اروپا (در حدود 600 هزار بشكه) می باشد. در واقع 73 درصد نفت جمهوری اسلامی ایران به آسیا، 24 درصد به اروپا و حدود 3درصد به آفریقا صادر می شود. تولید كشور عربستان در حال حاضر 4.1 میلیون بشکه در روز بوده که تاحدود 9 میلیون بشكه امكان ارتقا تولید دارد (برخی از منابع میزان توان عربستان جهت ارتقا تولید نفت خام را بین 10-12 میلیون بشكه در روز نیز بیان كرده اند).


باید توجه داشت كه چرخه دسترسی و استفاده از نفت خام، تنها شامل تولید و مصرف نشده بلكه بحث انتقال امن و كم هزینه، حلقه واسط بسیار مهمی تلقی گردیده و به قولی، مهمترین حلقه مطرح در  مبادله انرژی محسوب می شود. همانگونه كه ذكر شد در حال حاضر بالغ بر 95 درصد نقل و انتقال نفت خام تولیدی حاشیه خلیج فارس از طریق تنگه هرمز صورت گرفته و در حدود 5 درصد از طریق خط لوله منتقل می شود (حدود یك پنجم مصرف جهانی نفت خام بشكل روزانه از این تنگه گذر می كند).


با توجه به اهمیت استراتژیك تنگه هرمز و موقعیت جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر دو طرح جایگزین برای تنگه هرمز توسط كشور آمریكا،عربستان سعودی و امارات متحده عربی، طراحی و در نظر گرفته شده است. طرح اول ، توسعه انتقال نفت خام با خط لوله از طریق كشورهای عربستان، اردن و سرزمین اشغالی به دریای مدیترانه بوده و طرح دوم، ساخت كانالی (به طول 180 كیلومتر و با هزینه ای درحدود 300 میلیارد دلار) در درون امارات متحده عربی (دوبی) و گذر از كشور عمان جهت انتقال نفت از خلیج فارس به دریای عرب (دریای عرب به اقیانوس هند و خلیج عدن متصل است) می باشد. برآوردهای كارشناسی نشان می دهند كه هر دو طرح بسیار پرهزینه بوده، كارآمدی لازم جهت انتقال حجمی بالاتر از 2-3 میلیون بشكه در روز را نداشته، بحث حفظ امنیت آنها بشدت جای سوال داشته و در نهایت در كمتر از سه سال آینده امكان عملیاتی شدن و بهره برداری را نخواهند داشت.


3) تحلیل شرایط بازیگران میدان نیروی تشدید احتمالی تحریم ها:

جهت تحلیل شرایط و سناریوهای احتمالی تشدید تحریم ها لازم خواهد بود در ابتدا وضعیت كلی كشورهای مطرح در میدان نیروی ترسیمی، تحلیل شده و سپس اقدام به تشریح وضعیت یا طرح تحریم نفتی متقابل بعنوان اهرمی بازدارنده و هدایت كننده شود.


الف) شرایط آمریكا: سیاست فعالیت آمریكا در دو دهه اخیر پیرو رویكرد چند جانبه گرایی است در این رویكرد ، ایالات متحده امریكا ضمن حفظ رابطه مستقل و خاص خود با تك تك كشورها، نوعی رابطه جمعی نیز با هدف افزایش امنیت فعالیت و ارتقا سطح مشروعیت تصمیمات (خصوصا تصمیمات مطرح در سطوح بین المللی) در پیش می گیرد. رابطه آمریكا با كشورهای اروپایی (اتحادیه اروپا )، رابطه آمریكا با برخی از كشورهای تولید كننده نفت و عضو اپك (نظیر عربستان)، رابطه آمریكا با كشورهای خریدار نفت مصرفی از ایران (نظیر ژاپن و هند)، رابطه آمریكا با برخی سازمان ها و گروههای مردم نهاد (نظیر گروه آمریكایی غیر انتفاعی اتحاد علیه ایران هسته ای UNAI) از این نوع می باشد.

 
مصرف مستقیم نفت خام كشور آمریكا از تولیدات كشورهای حاشیه خلیج فارس، بشدت كم بوده و عموما توسط شركت های بین المللی آمریكایی (مستقر در سایر كشورها) صورت می پذیرد. حمایت شدید آمریكا از رژیم اشغالگر قدس نیز نوعی سوپاپ اطمینان و اهرم واسط جهت كنترل كشورهای عربی، عامل مقابله با تهدیدات نفوذ روسیه و همانند انها است (بر این اساس، بسیاری از تحلیلگران سیاسی رژیم اشغالگر قدس را به هیچ وجه در توابع تحلیلی خود بعنوان عامل مستقل مد نظر قرار نداده و تنها شرایط كشور آمریكا را تحلیل می كنند). از نظر مشروعیت بین المللی نیز ، عملكرد كشور آمریكا در حوزه خاورمیانه (خصوصا عراق، افعانستان و پاكستان) بشدت زیر سوال بوده و مسلما فاقد اعتبار كافی است.

ب) شرایط كشورهای پشتیبان آمریكا در رویكرد چند جانبه گرایی: كشورهایی كه ایالات متحده آمریكا بنوعی تمایل به افزایش همگرایی یا انتظار جهت همراهی با خود دارد را می توان در چند گروه مورد بحث و بررسی قرار داد. كشورهای نسبتا مستقل خریدار نفت از ایران نظیر هند، تركیه و كره جنوبی ، كشورهای هم پیمان فعلی با آمریكا نظیر ژاپن و كشورهای اتحادیه اروپا، تحلیل مستقل كشور روسیه و در نهایت بحث سایر كشورها.


رویكرد كشور تركیه كاهش تنش با سایر كشورها (خصوصا كشورهای همسایه ) بوده و به احتمال زیاد سیاست كج دار و مریض را تا انتها دنباله گیری خواهد كرد و روابط متقابل حتی با وجود تحریم ادامه خواهد یافت. بنظر می رسد كه كره جنوبی ، به راحتی وارد جانبداری های سیاسی نخواهد شد و روابط نسبتا پایدارتر خود با جمهوری اسلامی ایران خصوصا در حوزه اقتصادی ادامه می دهد. تجارب نشان می دهند كه كشور هند بدلیل نیازمندی به حمایت های مالی بلاعوض یا مدت دار آمریكا، شریك تجاری مطمئنی در میان و بلند مدت نخواهد بود. در خصوص كشور ژاپن باید بیان داشت كه احتمالا این كشور قصد میدان داری با دست پر و همنوایی با كشور امریكا را دارد، لذ ا به احتمال بالا ، رویكرد سردی و بی میلی در ارتباط اقتصادی و روابط دیپلماتیك را در پیش می گیرد (شاید در خوش بینانه ترین حالت ، روابط اقتصادی محدود با محوریت شركت های بین المللی ژاپنی را بتوان تا حدی از این امر مستثنی كرد).


تجارب در خصوص كشورهای اتحادیه اروپا نشان می دهد كه در صورت عدم پاسخگویی مناسب و معقول توسط جمهوری اسلامی ایران، نوعی قهر و كناره گیری همراه با سیاست وارد كردن فشار غیر مستقیم تا مستقیم، دنباله گیری می شود. در چنین شرایط جمهوری اسلامی ایران می تواند با كاهش و حتی قطع روابط رسمی و غیر رسمی خود با چند كشور معلوم الحال، روابط خود با سایر كشورهای عضو اتحادیه اروپا را تداوم دهد. روسیه با توجه به رویكرد تاریخی خود در سیاست خارجه از راهبرد دوستی رقابت (نان  آتش) پیروی می كند و در واقع ضمن هم پیمانی ممكن است روی جمهوری اسلامی ایران با طرف ثالثی، وارد معامله نیز شود (از دیدگاه نویسنده ، این سیاست تنها برای وضعیت حاضر نبوده و قابل تعمیم به كل روابط دیپلماتیك كشور روسیه با سایر كشورها نیز است).اما در خصوص مسئله حاضر باید بیان داشت كه ، كشور ایران برای روسیه تنها ارزش تجاری  اقتصادی نداشته و حتی قدرت گیری كشور ایران برای روسیه بهتر از حالت انفعال و تابعیت احتمالی از آمریكا است و این واقعیت استراتژیك، فرصت معامله مضاعفی را برای كشور ایران فراهم می كند.


كشور چین نوعی قدرت منطقه ای و بین المللی مستقل و نیازمند رشد بالای اقتصادی محسوب می شود كه كمتر به جریانات بین المللی واكنش جهت دار و تابعیتی نشان داده و می توان روی تعاملات با این كشور حساب بیشتری باز نمود.


ج) شرایط منطقه خاورمیانه و سایر كشورها: خاورمیانه (خصوصا كشورهای عربی) با انواع ناآرامی ها و انقلاب روبرو بوده و فاقد ثبات لازم می باشند . نوعی بیدار ملی  مذهبی و سیاسی  مدنی در غالب كشورهای عربی در جریان است. برخی از كشورهای بظاهر با ثبات نظیر عربستان دارای پتانسیل های بالای انفجار از درون بدلیل ضعف قدرت ایجاد شده از بیماری پادشاه فعلی می باشد (تاكید می گردد كه مسلما كشور عربستان در آینده ای نزدیك شاهد رویداد انفجار از درون خواهد بود چرا كه تحلیل های موجود نشان دهنده رسیدن به نقطه غیر قابل بازگشت یا شكننده در بدیلهای قدرت و جانشینی پس از پادشاه فعلی است). جهت تحلیل شرایط كشورهای خاورمیانه و سایر كشورها، توجه به شرایط كشورهای افغانستان،پاكستان، عراق، لبنان، سوریه از یكطرف و كشورهای حاشیه خلیج فارس و كشورهای دچار انقلاب عربی از طرف دیگر قابل توجه است كه در هر شرایطی، كارت برنده در دست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.


د) شرایط كشور ایران: شرایط كشور ایران را باید از چند جنبه منابع و امكانات، رویدادها و شرایط داخلی، موقعیت و شرایط منطقه ای و شرایط بین المللی با توجه به متغیر زمان (كوتاه، میان و بلند مدت ) مورد بحث و بررسی قرار داد. از نظر منابع و امكانات، شرایط كشور به گونه ای است كه حتی با تحریم های  همه جانبه كشور در حوزه های مختلف جمهوری اسلامی ایران می تواند بین 1-3 سال با كمترین مشكل

به فعالیت ادامه دارد و آسیب پذیری نخواهد داشت. برنامه ها و رویكردهای داخلی نظیر برنامه ریزی با رویكرد اسلامی  ایران، بر نامه ششم توسعه، ایران افق 1404 ، قانون سیاستهای اصل 44 ، تغییرات آینده نزدیك در حوزه مدیریت میانی و عملیاتی و سایر تغییرات مرتبط ، فضای رضایتمندی عمومی را ارتقا می دهد، یكپارچگی نظام حكومتی و حاكمیتی با شدت بیشتری دنباله گیری می شود، پیوند ملموس تر نخبگان و مشاركت بیشتر آنها در قالب نوعی سامانه مدیریت مشاركتی در حال اجرا شدن می باشد و در كل انقلاب اسلامی گذار به دوره ثبات و تعمق را طی می كند، در خصوص موقعیت منطقه ای و بین المللی شاهد در پیش گیری راهبردهای اطلاعاتی  امنیتی فعال، حضور موثرتر با رویكردی یكپارچه و چند جانبه در سطوح منطقه ای و بین المللی، حضور قانونی  حقوقی در سطوح بین المللی، تعامل با سایر كشورها با توجه به سطح شایستگی های آنها نه به اجبار، توانمندی لازم برای جهت دهی به جریانات منطقه ای و بین المللی، توانمندی طرد عملكردها و رفتارهای غیر بشر دوستانه و ستیزه جو و استعماری صورت گرفته توسط برخی از كشورها و نظایر آنها می باشیم.



ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، سیاسی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

گلشیفته فراهانی در خیابانهای پاریس چه می کرد؟

گلشیفته كه پس از رفتن از ایران با بیكاری مواجه شده بود وضع مالی خوبی نداشت و گاهی برای امرار معاش خود مجبور بود در ساعت های خلوت با نقاب به خیابان های پاریس رفته و ساز بنوازد تا بتواند هزینه زندگی خود را تامین كند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در پی برهنگی گلشیفته فراهانی در مقابل دوربین و واکنش منفی افکار عمومی و حتی خانواده اش در برابر این اقدام وی ،دوستان گلشیفته فراهانی نیز به افشاگری در مورد یکی از علتهای این عمل زشت وی دست زدند.


دوستان (البته هم اکنون سابق) او می گویند كه گلشیفته 2 سال پیش از شوهرش جدا شده و در این مدت تقریبا هیچ پیشنهاد مهمی برای بازیگری نداشته است.


گلشیفته كه در این مدت با بیكاری مواجه شده بود وضع مالی خوبی نداشت و گاهی برای امرار معاش خود مجبور بود در ساعت های خلوت، به خیابان های پاریس رفته و ساز بنوازد تا بتواند هزینه زندگی خود را تامین كند.


وی برای اینكه در این حالت شناخته نشوند نقاب به صورت خود می زد.


دوستان وی گفته اند پس از آنكه گلشیفته با این شرایط روبرو شد و می رفت که کاملا به فراموشی کامل سپرده شود دست به اقدام اخیر زد و تلاش كرد تا با عریان شدن در برابر دوربین دوباره جلب توجه کند و حداقل مورد توجه جامعه غرب قرار گرفته و به ذهن ها برگردد.






نوع مطلب : افشاگری، تفکرات غرب زده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان در برنامه دیروز امروز فردا که با موضوع انحرافات بحث مهدویت پخش شد به نکات زیر اشاره کردند:

  • تطبیق افراد و اشخاص با احادیث مهدوی بدون علم کافی، انحراف‌آور و بستر ادعاهای ناصحیح است.
  • دشمنان اسلام به دنبال فرصت‌هایی هستند که بتوانند میان مردم و علما تفرقه و جدایی بیندازند.
  • انحراف در زمینه مهدویت از ابتدای تاریخ بوده و تمام قدرت‌طلب‌ها و ثروت‌طلب‌ها به دنبال این هستند که ریشه دین را بزنند یا به نفع خود تحریف کنند.
  • پیگیری دستورالعمل‌های ویژه در مهدویت، دکان عده‌ای سودجو را باز نگه می‌دارد.
  • با افزایش ظلم، اندیشه‌های غرب مانند دموکراسی، بطلان خود را بیشتر آشکار می‌کنند. زمانی که زمین مملو از ظلم شود، طبق روایات، عده‌ای علیه این وضعیت قیام می‌کنند تا زمینه‌ساز ظهور امام مهدی(عج) باشند.
  • همیشه راه‌های ظلم آشکار نیست. در صورتی که مقابل ظلم نایستیم و نسبت به آن بی تفاوت باشیم ما نیز مصداقی از ظالم هستیم.
فیلم برنامه دیروز امروز فردا / حجت الاسلام و المسلمین پناهیان / بررسی تفکرات انحرافی مربوط به مهدویت

فیلم برنامه دیروز امروز فردا / حجت الاسلام و المسلمین پناهیان / بررسی تفکرات انحرافی مربوط به مهدویت

مدت زمان: ۷۵ دقیقه

کیفیت: TVRip (عالی)

کاری از: شبکه سه سیما / برنامه دیروز امروز فردا

کلمات کلیدی: حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، برنامه دیروز امروز فردا، انحرافات بحث مهدویت، فیلم برنامه دیروز امروز فردا-پناهیان، بررسی تفکرات انحرافی مربوط به مهدویت، برنامه دیروز امروز فردا- حجت الاسلام و المسلمین پناهیان، برنامه دیروز امروز فردا، انحرافات بحث مهدویت، بررسی تفکرات انحرافی مربوط به مهدویت-بررسی تفکرات انحرافی مربوط به مهدویت، تطبیق افراد و اشخاص با احادیث مهدوی بدون علم کافی، دشمنان اسلام به دنبال فرصت‌هایی هستند که بتوانند میان مردم و علما تفرقه و جدایی بیندازند، انحراف در زمینه مهدویت از ابتدای تاریخ بوده و تمام قدرت‌طلب‌ها و ثروت‌طلب‌ها به دنبال این هستند که ریشه دین را بزنند یا به نفع خود تحریف کنند، پیگیری دستورالعمل‌های ویژه در مهدویت، دکان عده‌ای سودجو را باز نگه می‌دارد، با افزایش ظلم-اندیشه‌های غرب مانند دموکراسی-بطلان خود را بیشتر آشکار می‌کنند، لینک مستقیم، لینک مستقیم دانلود

»» بخش تصویری
.::. دانلود با کیفیت بالا .::.
(فرمت: MP4 – ابعاد تصویر: ۵۷۶*۷۲۰)
تاریخ ماندگاری لینک اصلی: نا محدود
منبع:




نوع مطلب : تحلیل های آخرالزمانی در عصر حاضر، آخرالزمان . امام مهدی (ع). فتنه های بزرگ . نشانه ها، شبهه ها، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
تحلیل حوادث بعد از انتخابات / حجت الاسلام پناهیان / لینک مستقیم دانلود

حجت الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در شهریورماه گذشته، طی سخنانی، از سه زاویه به تحلیل حوادث جاری کشور پرداخت. باز خوانی این سخنرانی در شرایطی که قبل از وقوع حوادث ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، فوت مرحوم منتظری(ره)، ظهر عاشورای تهران و نامه آقای رضایی و… ایراد شده، جالب و تامل انگیز است.
تحلیل حوادث بعد از انتخابات / حجت الاسلام پناهیان

تحلیل حوادث بعد از انتخابات / حجت الاسلام پناهیان

همایش: نهضت روشنگری

کاری از: هادیان سیاسی بسیج

متن پیاده شده این سخنرانی با اندکی تلخیص به این شرح است:

ما درباره سیر انقلاب و تکامل انقلاب و جامعه انقلابی از زوایای مختلف می توانیم تحلیل های گوناگونی داشته باشیم که بنده این تحلیل ها را خدمتتان عرض می کنم؛ و هم می توانیم فراتر از حوادث اخیر به تحلیل روند انقلاب بپردازیم و هم می توانیم با توجه به حوادث اخیر به این تحلیل ها اقدام کنیم و هم می توانیم با توجه به آینده ای که در پیش داریم، یعنی ظهور حضرت، تحلیل های مختلفی ارائه بدهیم. من سعی می کنم از همه جهات این مباحث رو تحلیل کنم البته باید عرض کنم مباحثی که من مطرح می کنم مباحثی نوعا دینی-سیاسی هستند نه مباحثی سیاسی– دینی و من سعی می کنم از منظر دین به عرصه سیاست نگاه می کنم.

تحلیل اول: جریان سازشکاری

یک روایت از آقا امام رضا(ع) می خوانم که هم کلاممان متبرک به بیان شریف ایشان بشود و هم از زاویه نگاه به مهدویت، امروز خودمان را تحلیل کنیم یعنی از آینده آغاز کنیم و به تحلیل امروز برسیم. شما در مفاهیم آخر الزمان با کلمه دجال آشنا هستید؛ در حدیثی در «وسایل الشیعه» امام رضا(ع) می فرمایند: در آخر الزمان میان شیعیان ما خطری پیش می آید که این خطر، فتنه اش از دجال شدید تر است. حال شما بروید روایات مربوط به دجال را ببینید که چه طور مردم را فریب می دهد، دجالی که با ظهور حضرت سقوط خواهد کرد، دجالی که به عنوان یکی از دشمنان جدی حضرت و یکی از موانع ظهور حضرت مطرح است، دجالی که عبور از فریب های او تنها راه رسیدن به فرج است؛ امام رضا(ع) خیلی صریح می فرمایند خطر این فتنه از فتنه دجال برای شیعیان بالاتر است.

طبق روایت، این فتنه در درون جامعه شیعی است و توسط کسانی که شیعه و دوستان اهل بیت(ع) هستند اجرا می شود، ظاهرا دجال عموم مردم را فریب می دهد اما این فتنه جامعه شیعی را می خواهد فریب بدهد. مهمترین مشخصه این فتنه، دوستی کردن با دشمنان اهل بیت و دشمنی کردن با دوستان اهل بیت است و اما نتیجه این فتنه آن است که حق و باطل به هم آمیخته می شود و مومن و منافق از هم شناخته نمی شوند. نمی شود ادعا کرد فلان کس منافق است چون دوست اهل بیت(ع) است، تنها مومن را در میانه آن دشمن هایی که ایجاد شده می شود از بقیه جدا کرد و این کار خیلی دشواری خواهد بود. امام رضا(ع) می فرمایند: “از کسانی که راه مودت ما اهل بیت را بر گزیدند، کسانی هستند که فتنه ی آنها از دجال شدیدتر است.”

راوی حدیث می گوید: پرسیدم چگونه فتنه می کنند؟ امام(ع) می فرمایند بواسطه دوستی کردن با دشمنان ما اهل بیت(ع) و بواسطه دشمنی کردن با دوستان اهل بیت(ع). زمانی که این اتفاق افتاد حق با باطل در هم آمیخته می شود و امر مشتبه می شود _معمولا در روایات منظور از امر “ولایت” است یعنی یک کاری می کنند که در ولایت تشکیک بکنند_ و مومن از منافق شناخته نمی شود.

این حدیث را من به چند مقصود عرض می کنم، یکی اینکه در آخرالزمان فتنه ها و امتحانات بسیار سهمگینی از مردم جهان، مسلمان ها و بویژه شیعیان گرفته می شود؛ در فتنه های آخرالزمان گروه های زیادی از شیعیان ریزش می کنند.

جای این سوال است که من و شما چرا باید جز دسته ی ریزشی ها باشیم؟ برای عبور از فتنه های آخرالزمان خیلی هوشیاری و تقوا و پاکی دل لازم است.

امیرالمومنین امام علی(ع) می فرماید: در آخر الزمان شیعیان ما این طور می شوند، همانند یک انبار آرد یا گندم یا جو که این انبار را آفت بزند؛ صاحب انبار این ها را بیرون می آورد و آن قسمت هایش را که آفت زده دور می ریزد  و بقیه را داخل انبار قرار می دهد و این کار آنقدر ادامه پیدا می کند و استمرار پیدا می کند تا جایی که به اندازه چند لقمه غذا بیشتر از آن باقی نمی ماند. ریزش در زمان ظهور یک مسئله جدی است و جز با بصیرت و از خودگذشتگی فوق العاده نمی توان از فتنه های آخرالزمان عبور و برای نائب امام زمان(عج) سربازی کرد. نتیجه این فتنه این است که دوست و دشمن گم می شوند.

حضرت امام(ره) در سخنرانی های خودشان یک کلمه کلیدی به ما داده بودند، این کلید یک کلید راهبردی تا ظهور حضرت است؛ این کلید یک سخن ژورنالیستی و مقطعی نیست، در فتنه ی سخت تر از فتنه دجال هم می بینید که امام رضا(ع) به این کلمه ی کلیدی اشاره می کند. آن کلید همان طور که امام در این جمله می فرمایند “هر زمان دشمن ما را تایید کرد معلوم می شود اوضاع نا به سامان است”. هر موقع ما نسبت به دشمن تمایلی نشان دادیم، معلوم می شود وضع فکری سیاسی ما خراب است تایید ما از سوی دشمن است.

اخیرا شبهه کرده اند شاید آمریکا که دشمنی می کند با خط رهبری و دوستی می کند با خط دیگران، این شاید یک فریب باشد و آن دشمن اصیل ما نیست! همان طور که یک صهیونیست گفت: “خدمتی که آقای احمدی نژاد به ما کرد هیچ کس نتوانست در این سالها بکند.” این یک بلوف است، یک دروغ محض است؛ شما بدانید واقعا این طور نیست، سخت ایستادن های آقای احمدی نژاد در این بخش موجب عزت اسلام نه فقط در ایران بلکه در کل جهان شده است و ضربه های بسیار محکمی به آنها وارد کرده است و کاخ پوشالی آنها را به هم ریخته است؛ من وقتی در اولین مناظره دیدم که اون بنده خدا دارد عزت ایران اسلامی را زیر سوال می برد یا برخورد های قوی رئیس جمهور در عرصه سیاست خارجی! بنده در جمعی از دانشجوها بودم و بعد از مناظره گفتم به نظر من آقای فلانی موجود خطرناکی است هر کس هر کاری که از دستش بر می آید و می تواند انجام بدهد؛ گفتند: چرا خطرناک؟ گفتم من تمایل به دشمن را در ایشان می بینم، من عداوت نسبت به دوستان در او دیدم، فتنه شدیدتر از دجال در او دیدم.

من به حاشیه ها اصلا کاری ندارم مثلا به این که اساسا رنگ سبز مخصوص ماسون هاست و حزب سبزها در آلمان متهم هستند به فراماسونر بودن و در روایت هم هست که دجال در آخرالزمان رنگ سبز را برای خود بر می گزیند و حتی شایعه ای هم هست که همین آقا در زمانی که در دولت بودند گرایش به ماسون ها دارند، و در بین نخبگان مطرح بود که او فراماسون است. من به این بحث ها کاری ندارم، این ها بحث ها حاشیه ای است ولی غیر از این بحث ها چیزی که خیلی روشن است این است که به حدی که در ۱۴ خرداد هیچ وقت حضرت مقام معظم رهبری صحبت فرعی مطرح نکردند، کلیدی ترین بحث ها را مطرح کردند و ۱۴ خرداد تمام صحبت های مقام معظم رهبری پاسخی بود به آن حرفی که گفته شد که با محکم ایستادن شما عزت ایرانیان لکه دار شد؛ آقا فرمودند من به هیچ وجه این حرف را قبول ندارم من معتقدم که با محکم ایستادن بر سر ارزش ها، عزت ما پایدار شده است.

بوی تمایل به دشمن می آید تازه الان که مساله حل شده، الان که فلانی توی بغل صهیونیست ها می رقصد، آنها امیدشان یک چنین وضعیتی شده و یک جور فتنه شدید تر از دجال بعید هم هست این فتنه به سهولت خاموش بشود. ریشه این فتنه در مباحث سیاسی حضرت امام(ره) همان سخن است که فرمودند مواظب باشید دشمن ما را تایید نکند. این یک ملاک عمده است. الان هر کس می خواهد بالا و پائین بکند، بکند همین که مورد تائید دشمن باشد یعنی تمام! یعنی فتنه ی شدیدتر از دجال. هر کس در این مسئله تردید داشته باشد فقط خودش را گول زده و بیمار است؛ «فی قلوبهم مرض فزادهم الله مرضا…» و اصراری برای اصلاحش نداشته باشید.

ریشه قرآنی بحث تمایل به کفار را عرض می کنم که خیلی بحث جالبی دارد. در تقسیر سوره ماعده در المیزان شریف از آیه ۵۱ بحثی شروع می شود؛ دقت بفرمائید.

قرآن می فرماید: «یا ایها الذین امنوا لاتتخذوا الیهود و النصاری اولیاء بعضهم اولیاء بعض و من یتولهم منکم فانه منهم ان الله لا یهدی القوم الظالمین»؛«ای کسانی که ایمان آورده اید یهود و نصاری را تکیه گاه خود قرار ندهید، آنها تکیه گاه یکدیگرند و کسانی که از شما به آنها تکیه کنند از آنها هستند خداوند جمعیت ستمکار را هدایت نمی کند» چرا شما به سمت یهود و نصارا می روید؛ اگر کسی به آنها علاقه پیدا کند جزو آنهاست؛ و در آیه بعد می فرماید: «فتری الذین فی قلوبهم مرض یسرعون فیهم یقولون نخشی ان تصیبنا دائره فعسی الله ان یاتی بالفتح او امر من عنده فیصبحوا علی ما اسروا فی انفسهم ندمین»؛«گروهی منافق را که دلهایشان ناپاک است خواهی دید که در راه دوستی ایشان می شتابند و می گویند: ما از آن می ترسیم که در گردش روزگار مبادا آسیبی از آنها به ما رسد؛ باشد که خدا فتحی پیش آوردو یا امر دیگر از طرف خود تا منافقان از آنچه به نفاق در دل نهان کردند سخت پشیمان شوند» کسی که در دلش یک مرض دارد یک تمایلی به سمت آنها دارد سازشکارانه برخورد می کند؛ کلیدی ترین اختلاف مقام معظم رهبری در این ۲۰ سال اخیر و حتی ۳ و ۴ سال آخر زندگی امام(ره) با اصلی ترین مسئولین نظام صرفا سر همین مفهوم بود. حتی بنده «جام زهر» را در ارتباط با این موضوع تحلیل می کنم آن برخورد بسیار محکم حضرت امام(ره) با سخنان آقای منتظری را هم در همین راستا تحلیل می کنم و از شما تقاضا می کنم به سخنان امام(ره) ۱۰ روز قبل از پذیرش قطع نامه و بعد از پذیرش قطع نامه توجه کنید ؛ چرا ۱۰ روز قبل از پذیرش قطع نامه امام(ره) این همه از جنگ تقدیر کردند چون کسانی بودند که داشتند جنگ را می بستند.

امام(ره) اطلاعیه دادند که جلوگیری بکنند از بستن جنگ ولی این اطلاعیه امام(ره) کارساز نبود. امام(ره) اطلاعیه که دادند در آن اطلاعیه فرمودند: «امروز باید در جبهه ها تحول ایجاد کنیم؛ امروز کوتاهی کردن در جنگ خیانت به رسول الله است» چطور است یک مرد با آن همه هوش سیاسی که چنین حرفی را می زند و در ۱۰ روز بعد همه چیز را قبول می کند. بعد از اینکه امام(ره) قبول کردند قطع نامه را یک اطلاعیه ای دادند آن جا را هم نگاه کنید. در صحیفه امام(ره) هم هست؛ در این اطلاعیه نیمی از اطلاعیه از دشمنی با استکبار صحبت می شود. چرا امام(ره) از دشمنی پایان ناپذیر و گسترده حتی بعد از پذیرش قطع نامه صحبت می کند؟ چون ایشان می بیند مسئله ای که کشور بواسطه آن در معرض خطر است، کوتاه آمدن در مقابل دشمن است.

۳ یا ۴ سال مقام معظم رهبری در سالگرد های حضرت امام(ره) مدام تاکیدشان بر این یک ویژگی حضرت امام(ره) و آن شجاعت حضرت امام(ره) بود؛ آقا با چه مسئله ای درگیره چه کسی مورد خطاب ایشان است؟ این مسئله خیلی بالاتر از مسئله لیبرال مسلکی در اقتصاد سرمایه داری، لیبرال مسلکی در مسائل فرهنگی و… است. قرآن می فرماید کسانی که قلوبشان مرضی دارد، یک سرعتی به سمت آنها دارند، خواهش می کنم این کلمه قرآن را تحلیل سیاسی بکنید.

«… یقولون نخشی ان تصیبنا دائره…» وقتی به اینها گفته می شود که چرا سازشکارانه با کفر، با دشمن برخورد می کنی، چه استدلالی می آورند؟

معقول ترین استدلالی که یک انسان انقلابی در خط امام(ره)، یک حزب اللهی می تواند در زبان سازشکاری بیاورد چیست؟

مصلحت! چرا مصلحت باشد؟ «… یقولون نخشی ان تصیبنا دائره…»

می گویند که: ما می ترسیم که آنها ما را اذیت کنند! چرا باید هزینه های خودمان را الکی بالا ببریم! یک کمی در مقابل آنها سازش کنیم تا آنها ما را اذیت نکنند! دوستان من در انقلاب ۲۵ سال بود این قصه حاکمیت داشت؛ چهار سال جلوی این قضیه گرفته شد. این ۲۵ سال از اون مصاحبه سخیف آقای منتظری که درباره جنگ شد را در نظر می گیرم تا پذیرش قطع نامه تا آخرین تحمیل ها سر قصه هسته ای.

مهمترین امری که در جریان این نبرد _نبردی که بین شجاعت حضرت امام(ره)، دشمن ستیزی حضرت امام(ره)؛ نبرد بین کسانی که مقابل دشمن یک ذره کوتاه نمی آید با جریان سازشکاری_ باید به آن توجه شود چیست؟ ما باید به تقویت بنیان های ولایت توجه بکنیم. در جریان نبرد ما یک چیز بیشتر نمی خواهیم آن هم قدرت ولایت است. هر کلامی که برود توی شبکه BBC فارسی خیانت به اسلام است؛ الان نبرد اصلی این نقطه است. خط سازشکاری در سوره مائده مشخص شده است: «… نخشی ان تصیبنا دائره…» و در ادامه سرانجام این گروه را می فرماید.

«یا ایها الذین امنوا من یرتد منکم عن دینه فسوف یاتی الله بقوم یحبهم و یحبونه اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم ذلک فضل الله یوتیه من یشاء و الله واسع علیم؛ ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از آئین خود باز گردد (به خدا زیانی نمی رساند) خداوند در آینده جمعیتی را می آورد که آنها را دوست دارد و آنها نیز او را دوست دارند، در برابر کافران نیرومندند، آنها در راه خدا جهاد می کنند و از سرزنش کنندگان هراسی ندارند. این فضل خدا وسیع و خداوند داناست مائده آیه ۵۴»

اگر شما مرتد بشوید من کس دیگری را جایگزین شما می آورم، معنای مرتد شدن در این آیه تمایل سازشکارانه به کفار است اینها را خدا اسمشان را مرتد می گذارد. سرنوشت این گروه چیست؟

این سنت خداست که خدا می فرماید: من این گروه سازشکار را بر می دارم و گروه دیگر را جایگزین شما می کنم که ویژگی گروه بعدی این است که: «… اذله علی المومنین اعزه علی الکافرین یجاهدون فی سبیل الله و لا یخافون لومه لائم …» آن گروه از سرزنش سرزنش کنندگان نمی ترسند. اگر همین رئیس جمهور، همین مجلس، همین دولت مرد ها هم روحیه سازشکارانه به خودشان بگیرند خدا عوض می کند، خدا اینها را بر می دارد یک گروه دیگر جای آن ها می آورد.

حال این که می گویند خدا بر می دارد، چگونه بر می دارد؟ خداوند خودش بهانه اش را درست می کند، پسر یکی را خراب می کند، همکار یکی را خراب می کند و بالاخره بالا پایین می کند و برمی دارد. پس ما اگر با یک نگاه به ظهور حضرت و فتنه های آخر الزمان، به داستان خودمان برگردیم و نگاه کنیم؛ امام رضا(ع) فرمودند فتنه بدتر از دجال چیست؟ آن فتنه ای که در آن موالات با اعداء است و معادات الاولیاء است. همان طور که می بینید بر سر پشتبان ها  حرف های رکیکی در کنار الله اکبر گفته می شود که مصداق معادات الاولیاست. این فتنه توانسته یک آثاری از خودش به جا بگذارد. این فتنه می خواهد این خط را جلو ببرد؛ این فتنه بدتر از فتنه دجال است. این فتنه آخرش یک روحیه ی سازشکارانه است و اگر مبانی نظری سیاسیون در قرآن نگاه کنیم می بینیم این یک مساله مقطعی نیست این یک منش و تفکری است که همیشه وجود داشته.

ای کاش آن محاصره برای حضرت امام(ره) صورت نمی گرفت!

کلام کلیدی حضرت امام(ره) هم فراموش نشود که فرمودند: هر موقع دشمن ما را تائید کرد، آن روز روز بدبختی ماست.

در روایت داریم: خدا بزرگترین نصرتی که برای مومنان و بندگان خودش فرستاده «وجود دشمن» است. مساله دشمن را به شدت جدی بگیرید.



ادامه مطلب


نوع مطلب : آخرالزمان . امام مهدی (ع). فتنه های بزرگ . نشانه ها، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :

کتاب “شکوه امر خدا؛ به ضمیمه یادداشتی برای اعتکاف” به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان منتشر شد.

کتاب شکوه امر خدا + یادداشت اعتکاف: اقامت در خانه خدا / پناهیان کتاب

به گزارش رجانیوز، این کتاب دو بخش دارد:
۱٫ “اقامت در خانه‌ی خدا” یادداشتی برای معتکفین است که دربرگیرنده‌ی نکاتی برای بهره‌برداری بهتر از فرصت‌های معنوی اعتکاف است. در این متن نویسنده توانسته از زوایای گوناگون به اعتکاف نگاه کند و تعاریف مختلف را در مورد اعتکاف ارائه دهد. این تعاریف اعتکاف از زوایای مختلف، می‌تواند آغازی برای اندیشیدن درباره‌ی این عبادت ویژه باشد و تفکر انسان را در مورد این عبادت برجسته برانگیزاند.
۲٫ “شکوه امر خدا”، درصدد است تا با نگاهی تربیتی و اخلاقی، به سؤال “چرا خدا امر می‌کند؟” پاسخ داده و در ضمن این پاسخ، برخی از مفاهیم عمیق تربیتی دین اسلام را به زبانی ساده توضیح دهد. اثر ارزشمند این بخش از کتاب، تصویر لذت‌بخش، باشکوه و دلنشینی است که از مفهوم “امر خدا” در خاطره‌ی خواننده باقی می‌ماند و ناخوداگاه اثر خود را در رشد معنوی او به‌جای می‌گذارد.
بخش‌هایی از کتاب
- چرا خداوند متعال نماز شب را بر پیامبر اکرم(ص) واجب فرمودند؟ حتماً برای آن نبوده که مبادا ایشان نماز شب را ترک کنند. یقیناً برای این نبوده که قدرت درک پیامبر(ص) را نسبت به ضرورت و ارزش نماز شب در نظر نگرفته بودند. پس چرا واجب شد؟ در حالی که بسیاری از پیروان مکتب او هیچ گاه نماز شب را با آنکه مستحب است، ترک نمی‌کنند. ما که هرچه از خدا نسبت به پیامبر(ص) می‌بینیم، همه اکرام است و احترام. نکند واجب شدن یک امر و صدور یک دستور واجب هم از جانب پروردگار نوعی اکرام عبد است؟
- اعتکاف یعنی: زمان می‌خواهد تا انسان برخی از معانی را درک کند. سه روز یعنی زمان متراکم. همان‌طور که برنامه‌های روزانه و مستمر یعنی زمان مداوم. اینها هر کدام به نوعی اثر دارند. هم لازم است انسان کارهای خوبش را در زمان مداوم انجام دهد تا اثربخش باشد. و هم لازم است گاهی زمان متراکم صرف بهبود حال خویش کند تا موثر واقع شود. برای مداوای برخی از بیماری‌های جسمی هم همین کار را انجام می‌دهند. گاهی برنامۀ دارویی مداوم و گاهی که کار سخت شده باشد برنامۀ دارویی متراکم.
- کجا باید ما توی سر این “من” بزنیم؟ تا بیاییم و بگوییم “من” می‌خواهم توی سر این “من” بزنم، یک دفعه می‌بینیم «من» که هنوز حضور دارد! چگونه با حضور من، منیت از بین می‌رود؟ چاقو که دستۀ خودش را نمی‌برد.
- اگر بگویی «من» دوست داشتم الان قرآن بخوانم، این قرآن خواندن تو چقدر ارزش دارد؟! ببینم! چی شده که قرآن خواندنت گرفته؟ بتِ اول (من) اجازه داد خدا را بپرستی؟


مرکز پخش(نشر خیزش نو)
تعداد صفحات = ۹۶/ قطع= پالتویی/قیمت=۱۷۰۰


فهــرست مطالب :

اقامت در خانه‌ی خدا

اقامت درخانه‌ی خدا (یادداشتی‌برای‌معتکفین) ۱۰
شکوه امر خدا
معنویت بی‌تکلیف…. ۲۸
تمنای امر. ۳۲
سرّ وجوب اوامر الهی… ۴۱
من‌شِکن‌های دیگر. ۴۶
دین‌داری متفرعنانه. ۵۳
زندگی سرشار از امر و نهی خدا ۵۸
فرهنگ اعتکاف… ۶۱
مستحبات خودپرستانه. ۶۵
جایگاه ولی امر در منظومه‌ی اوامر الهی… ۶۷
چرا برخی از اهل کوفه امیرالمؤمنین(ع) را دوست نداشتند؟. ۷۴
چرا بعضی‌ها این قدر امیرالمؤمنین(ع) را دوست دارند؟





نوع مطلب : حجت الاسلام علیرضا پناهیان، معرفی کتاب های خارق العاده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
پناهیان: كسی كه پای خود را در فتنه بگذارد، به سرعت نابود می شود و در تاریخ دفن خواهد شد /اوج تقوا، ولایت مداری است

تاریخ  :  1390/10/07
منبع : جبهه پایداری انقلاب اسلامی
 گزیده سخنرانی حجت الاسلام پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع: «تقوا؛ فراتر از اخلاق» به نقل از رجا ، بدین شرح است :

تقوای قلب ، اوج تقوا است/ تكریم اولیای خدا بالاترین مرتبۀ تقوا/ اوج تقوا، ولایت مداری است

• همۀ رفتارهای ما ریشه در گرایش ها و علائق ما دارند و قلب به عنوان مركز گرایش های انسان جایگاه رفیعی در قرآن دارد؛ تا حدی كه خداوند می فرماید ما در نهایت از شما یك قلب سلیم می خواهیم: «یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَ لَا بَنُونَ*إِلَّا مَنْ أَتیَ اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیم»(شعراء/88و89) اگر از ما عمل خواسته شده است، به خاطر این است كه ریشۀ عمل در قلب است و متقابلاً عمل آثار عمیقی در قلب انسان دارد. با توجه به اینكه گفتیم، تقوا مراقبت از رابطۀ ما با خداوند در مقام عمل است، پس ریشۀ تقوا نیز طبیعتاً باید در قلب انسان باشد. امام صادق(ع) می فرمایند: تقوا از قلب نشأت می گیرد. «إِنَّمَا التَّقْوَی‏ فِی الْقَلْب»(مستدرك الوسائل/11/265)‏

• تقوای قلب، اوج تقواست. تقوای قلب فقط این نیست كه صمیمانه و از اعماق دل بخواهیم كه در مقام عمل تقوا داشته باشیم، بلكه به این معناست كه در مقام قلب هم خود را كنترل كنیم و مراقبت قلبی داشته باشیم. در آیات قرآن دوبار با تقوای قلب مواجه می شویم:

• 1. «ذلِكَ وَ مَنْ یُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب» (حج/32) هر كس نشانه های پروردگار را بزرگ بشمارد این از تقوای قلب است. رعایت ادب نسبت به نشانه های پروردگار از شاخصه های مهم تقوای قلب است. نشانه های خدا (شعائرالله) فقط شامل خانۀ كعبه، صفا و مروه، حجرالاسود و ... نیستند، اصلاً بعضی از همین نشانه ها به خاطر اولیاء خدا ارزش پیدا كرده اند (مانند مقام ابراهیم) و بالاتر از همۀ شعائرالله، خود اولیاءالله و اهل بیت(ع) هستند و تكریم و تعظیم اهل بیت از بالاترین مدارج تعظیم شعائرالله است. كسی كه شعائر الهی را تعظیم كند و آنها را رعایت نماید، معلوم است كه از دلش هم مراقبت كرده است و در اوج تقوا قرار دارد كه همان تقوای قلب است.

• 2. «إِنَّ الَّذینَ یَغُضُّونَ أَصْواتَهُمْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّه أُولئِكَ الَّذینَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوی؛ به درستی آنان كه صوت خود را در برابر رسول خدا آهسته برمی‏آورند كسانی هستند كه خدا دلهایشان را برای تقوی بیازموده»(حجرات/3) این مرتبۀ تقوای قلب كه در این آیه آمده است یك درجه از تعظیم شعائر الله بالاتر است چرا كه خداوند می فرماید قلوب اینها با تقوا امتحان شده است.

• در واقع، تكریم اولیای خداوند بالاترین مرتبۀ تقواست، چون اگر ما به اولیای الهی خیلی خوب احترام بگذاریم و شأن و مرتبت آنها را حفظ كنیم، معلوم است كه از قلب خودمان خیلی خوب مراقبت كرده ایم و معلوم است كه قلب ما خیلی خوب امتحان شده است. به همین خاطر، اجر یك قطره اشك برای اباعبدالله، بهشت است. شاید به همین خاطر باشد كه مرحوم آیت الله قاضی(ره) بیان كرده اند كه راهی غیر از اباعبدالله(ع) برای سعادت و كمال معنوی وجود ندارد. پس كسی كه اهل روضه، هیأت، نوحه و سینه زنی و گریۀ بر اباعبدالله نیست باید در مورد خودش تردید جدی كند.

• اوج تقوا، ولایت مداری است و تقوای قلب كه مرتبۀ بالای تقواست، منوط به ادب و احترام نسبت به پیامبر اكرم(ص) و اهل بیت(ع) می باشد. بعضی از روشنفكرزده های نادان، قصد داشتند كه همان اوایل انقلاب، بساط روضه را جمع كنند، اما حضرت امام نه تنها اجازۀ چنین كاری را ندادند، بلكه آن را تقویت نیز كردند. امام می فرمودند كه 1400 سال است كه همین روضه ها اسلام را حفظ كرده است و حتی منبرهای ما را نیز همین روضه ها حفظ كرده اند.

مقایسۀ بین تقوا و اخلاق / تقوا، فراتر از اخلاق

• در اینجا می خواهیم بین تقوا و آن علم اخلاقی كه از آن به اخلاق سكولار تعبیر می شود، مقایسه ای داشته باشیم. در علم اخلاق می گویند شما باید یك سری ملكات (مانند شجاعت، صبر و ...) را كسب كنید و كسی كه این ملكات را داشته باشد، او صاحب فضیلت است. اما تقوا می گوید كه آنچه ما از شما می خواهیم این است كه سعی كنید به خاطر خدا این صفات خوب را داشته باشید و اِلا فایده ای ندارد. مثلاً كسانی كه از همان ابتدا ملكۀ شجاعت را دارند، اگر خدایی هم در میان نباشد، آنها شجاع هستند و این ارزشی ندارد.

• امام صادق فرموده اند: «خُلقیات را خداوند به عنوان هدیه به انسان می دهد كه برخی از آنها سجیه هستند (صفاتی كه انسان به صورت خدادادی از آنها برخوردار است) و برخی «نیت» هستند(صفاتی كه به خاطر خدا و با تلاش خودمان آنها را كسب كرده ایم) و البته نیت ارزش بیشتری دارد. «إِنَّ الْخُلُقَ‏ مَنِیحَةٌ یَمْنَحُهَا اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ خَلْقَهُ فَمِنْهُ سَجِیَّةٌ وَ مِنْهُ نِیَّةٌ فَقُلْتُ فَأَیَّتُهُمَا أَفْضَلُ فَقَالَ صَاحِبُ السَّجِیَّةِ هُوَ مَجْبُولٌ لَا یَسْتَطِیعُ غَیْرَهُ وَ صَاحِبُ النِّیَّةِ یَصْبِرُ عَلَی الطَّاعَةِ تَصَبُّراً فَهُوَ أَفْضَلُهُمَا»(كافی/2/101)

• در اخلاق به ما می گویند كه چگونه با كمك یك سری تكنیك ها، برخی از صفات و ملكات نفسانی را كسب كنیم، اما در تقوا می گویند باید با نیت الهی به این ملكات برسید. تفاوت دیگر تقوا با اخلاق سكولار این است كه اثر تقوا بسیار زیاد است و انگیزۀ بسیار قوی و پرقدرتی در انسان ایجاد می كند ولی انگیزه ای كه اخلاق ایجاد می كند ضعیف است.

برخی با مفاهیمی مثل اخلاق،آزادی، قانون و... به جنگ تقوا می آیند/ برخی می خواهند با «اخلاق» دین و تقوا را هدف قرار دهند

• امروزه برخی برای اینكه به جنگ تقوا بروند، اخلاق را عَلم می كنند. هر كس به نوعی از اخلاق دم بزند كه نوعی بی تقوایی و بی دینی از سخن او استشمام شود، طبیعی است كه نسبت به او سوءظن پیدا خواهیم كرد. گاهی نیز با كلمات قشنگی مانند قانون، آزادی، معنویت، انسانیت و... به جنگ دین، تقوا و ولایت كه مغز تقواست می آمدند. حالا هم با اخلاق می خواهند دین و تقوا را هدف قرار دهند. باید مراقب این قبیل فریب ها باشیم. اگر كسی به صورت نامتعادل و خارج از چهارچوب بخواهد بر روی یك مفهوم پافشاری و اصرار بیش از حد كند، باید نسبت به او حساس شویم و ببینیم كه مشكل او كجاست. حتی اگر كسی دم از امام زمان(ع) بزند، به حدی كه بخواهد با تأكید بر آن، ولایت فقیه را نادیده بگیرد، باید مراقب باشیم.

• تنها مفهوم مطلق قرآن كه هر چه بر آن تأكید شود، آسیبی ندارد، تقواست، مگر اینكه كسی بخواهد تقوا را بدون ولایت مطرح كند كه گفتیم اصلاً تقوای بدون ولایت معنا ندارد چون ولایت اصل و مغز تقواست.

رابطۀ تقوا با فتنه/فتنه ها پایان نیافته است و فتنه های بزرگ تری در راه است

• در قرآن كریم یك بار، كلمۀ تقوا به فتنه برخورد كرده است: «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْكُمْ خَاصَّه؛ و بپرهیزید از فتنه (آزمایشی) كه چون آید تنها مخصوص ستمكاران شما نباشد» (انفال/25) در جای دیگری می فرماید: «وَ الْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل»(بقره/191) امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند: آغاز فتنه ها از تبعیت هوای نفس است « أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَدْءُ وُقُوعِ الْفِتَنِ أَهْوَاءٌ تُتَّبَعُ»‏(كافی/1/54) فتنه یعنی یك فریب بزرگ اجتماعی و دروغی كه گروه زیادی از مردم را فریب دهد. دلیل اینكه به حادثۀ سال 88 فتنه می گوییم این است كه گروه زیادی از مردم را با یك دروغ بزرگ، فریب دادند.

• باید بدانیم كه فتنه ها پایان نیافته است و فتنه های بزرگ تری در راه خواهد بود. البته نباید از فتنه ها بترسیم چرا كه رسول اكرم(ص) فرمودند: «از فتنه های آخرالزمان كراهت نداشته باشید چون این فتنه ها منافقین را رسوا می كنند؛ لا تَكرَهُوا الفِتنَةَ فی آخِرِ الزمانِ؛ فإنّها تُبِیرُ المُنافِقینَ»(میزان الحكمه/حدیث15748) فتنه های آخرالزمان دیگر مانند فتنه های صدر اسلام نیست كه باعث خانه نشینی و مظلومیت اهل بیت(ع) شود. ما ان شاءالله فتنه ها را به خوبی پشت سر خواهیم گذاشت.

كسی سعی نكند با زرنگ بازی به مجلس راه پیدا كند/مملكت امام زمان جای زرنگ بازی نیست

• كسانی كه الان، علی القاعده دارند برای انتخابات برنامه ریزی می كنند، بدانند كه مردم بسیار هوشیار هستند و كسی كه پای خود را در فتنه بگذارد، به سرعت نابود می شود و در تاریخ دفن خواهد شد. چند سال قبل، تعدادی سطل آشغال در خیابان های ما آتش زدند و الان می بینیم كسانی كه در جهان از این حركت ابراز خوشحالی كرده بودند خودشان چگونه گرفتار مسائل داخلی شده اند، به طوری كه حتی سرشان را هم نمی توانند بلند كنند. آن وقت چند نفر آدم نابخرد فكر می كنند می توانند كاری از پیش ببرند.

• كسی سعی نكند با زرنگ بازی به مجلس راه یابد؛ در این مملكت امام زمان اصلاً جایی برای زرنگ بازی نیست. این مملكت دعای امام زمان(ع)، دعای امام و خون جگر امام و شهدا و دعای امثال ایت الله بهجت پشت سرش است. كسی كه بخواهد با زرنگ بازی كاری از پیش ببرد خودش را نابود كرده است. سیاسیون خیلی باید مراقب باشند. خدایا! عرصۀ سیاست ما را نورانی تر از مساجد و مجالس معنوی ما قرار بده.




نوع مطلب : دین و زندگی، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 7 )    ...   3   4   5   6   7   
درباره وبلاگ

حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
موضوعات
پیوندها
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات