تبلیغات
نبرد نهایی - مطالب اسفند 1390
 
نبرد نهایی
امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.
کرامت امام رضا(ع) به نقل از دکتر محمد اصفهانی

این ماجرا رو بنده خودم  [محمد اصفهانی] بی واسطه از گوینده آن آقای « ا.آ » که از خادمین حرم حضرت رضا عهستند در مشهد مقدس شنیدم  آقای « ا.آ » تعریف کردند:

کشیک کفشداری داشتم ؛ نوبتِ من شب بود ؛ معمولا بین ما خادمین رسمه که اگه حاجتی یا مشکلی داشته باشیم غذای نوبت کشیکمون رو نذر حضرت رضا عمی کنیم و تقریبا بی استثنا مشکلمون حل میشه و حاجت روا میشیم مگر اینکه چیزی خارج از صلاح و خیر درخواست کنیم تازه همون هم بزودی حکمتش برامون روشن می شه و با این التفات ؛ راضی می شیم . . . 

خلاصه ایشون اینطور ادامه دادند:

 اونشب گرسنه بودم . . . از مهمانسرای حضرت ؛ سهم شام ِ کفشداری ِ ما رو آوردن ؛ دوستانم شامشونو خوردن ولی من چون نذر داشتم با شکم گرسنه شامِ داغِ حاضر آماده رو گرفتم دستم و رفتم توی صحن تا بدم به یکی از زایرین که محتاج تر و مستحق تر باشه . . . معمولا هروقت غذا به دست و با لباس خدمت به صحن می رفتم همه میریختن اطرافم که یه تکه از اونو به عنوان تبرک با خودشون ببرن و همیشه غوغایی به پا می شد اما این دفعه هیچکس به طرف من نیومد ! نه ازدحامی نه درخواستی؛ یعنی چه؟ چرا ایندفعه اینجوریه؟چشمم افتاد به یه پیرزن خمیده قامت با یه چادر کهنه ؛ گفتم : خودشه ؛ باید شامو به او بدم و نذرمو ادا کنم اما تا اومدم اقدام کنم با بی اعتنایی از کنارم رد شد و من مثل آدمهای حیرون تا به خودم اومدم دیدم چند متر با من فاصله گرفته و پشت به من داره به راهش ادامه میده و من هم هیچ انگیزه ای ندارم که به طرفش برم!؟ این وضعیت عادی نیست . من بارها اینکارو انجام دادم امشب هیچ اقبال و استقبالی نیست ! تاحالا این وضعو ندیده بودم . دلم گرفت شایدم یه کمی بارونی شدم . . . یا امام رضا ! نکنه از دست من ناراحتین و اصلا دوست ندارین که به درگاهتون عرض حاجت کنم ؟ واینها هم علامتهاشن؟     احساس غربت ؛ محرومیت و تنهایی بدجوری داشت اذیتم می کرد و این فکر که ببینم چه کار کردم که حضرت از این خادم خودشون دلگیر شدن . . . .

توی همین احوال یکدفعه چشمم افتاد به مردی شیک پوش با کت و شلوار اطو کشیده و مرتب که دستِ بچة 9-10 ساله اش رو گرفته بود و داشت از حرم خارج می شد و به صحن میومد ؛ بچه هم لباس مرتبی به تن داشت و سفت و سخت دست بابا رو چسبیده بود . با دیدن اونها بطور عجیب و غریبی حالم دگرگون شد و مثل دفعه های قبل که نذر میکردم اون احساس گرمی و شوق رو به شدت در خودم حس کردم ؛ دیگه از اون غربت و بی اعتناییِ آزاردهنده اثری نبود . . . مثل آهن و آهنربا دارم به طرف این پدر و پسر کشیده می شم بدون اینکه بفهمم چرا؟   به طرفشون راه افتادم ولی اینکار هیچ منطقی نداره ؛ ایناکه مستحق نیستن ! احتمالا توی بهترین هتلهای مشهد اتاق دارن و یه شام مفصل هم انتظارشونو میکشه ؛ اونوقت من شام نذریِ حضرت رو بدم به اینها؟ نه اینها مستحق نیستند . یکدفعه با این افکار به خودم اومدم و دوباره سرِ جام میخکوب شدم . . . ولی انگار مقاومت بی فایدس! بی اختیار و خارج از هر محاسبه و منطقی دارم به طرفشون جذب می شم و دست خودم نیست . . .  بالاخره چند ثانیه بعد دلمو زدم به دریا و راه افتادم و در حالیکه ظرف یکبار مصرف شام روی دستهام بود با احترام بهشون تعارف کردم وگفتم : سلام !  این        شامِ حضرت رضا عاست و منهم از خادمین حرم هستم این مال شماست !!! حالا خودم هم نمیدونم چرا دارم این کارو انجام میدم . . .

مرد شیک پوش با تعجب و بُهت ؛ مدتی به ظرف شام خیره شد و یه دفعه خون دوید توی صورتش ؛ پسرش با خوشحالی گفت : بابا شام ! و پدر بی اختیار زد زیر گریه !! . . .   من مات و مبهوت با نگرانی پرسیدم : چی شده ؟ شما رو ناراحت کردم؟ پدر در حالیکه اشکهاشو از روی صورتش پاک می کرد گفت : خیر آقا ؛ ما از شما خیلی هم متشکریم ! گریه من به خاطر کرامتی است که هم اکنون از این امام بزرگوار دیدم . . .           و چون نمی تونست درست صحبت کنه  با سختی کلمات رو ادا کرد و دیگه گریه امانش نداد . . . چند لحظه به همین ترتیب گذشت ؛ وقتی آرومتر شد گفت : همین الان که توی حرم بودیم داشتیم

 ضریحو طواف میکردیم که ناگهان دیدم پسرم وسط آن شلوغی و ازدحام خم شد و چیزی از روی زمین برداشت و به دهن گذاشت و خورد . گفتم : چه کار کردی؟ این چی بود که خوردی؟ گفت : یه دونه نخودچی روی زمین افتاده بود برداشتم خوردم . من با عصبانیت دستشو کشیدم و گفتم : چرا اینکارو کردی؟ مگه تو نمی دونی که زمینِ اینجا زیر پای اینهمه زایر از شهرهای مختلف ؛ کثیف می شه و حتما اون نخودچی هم به پای اونا خورده و کثیف شده ؛ اونوقت تو اونو می ذاری توی دهنت و می خوری؟ حساب نمی کنی که هزارتا مرض می گیری؟  پسرم در حالیکه ترسیده بود بغض کرد و گفت : آخه پدر یه عالمه وقته که اینجا هستیم و من گرسنه ام ؛ شما هم که به هتل نمی رین تا شام بخوریم ؛ من خسته شدم . . .

با عصبانیت گفتم : گرسنه ای؟ به ایشان بگو گرسنه ای! . . . و اشاره کردم به ضریح حضرت رضا ع؛ راستش خودم هم نفهمیدم که چرا در اون لحظه چنین حرفی زدم؟ و پسرم بلافاصله رو به ضریح گفت : ای امام رضا من گرسنه ام ! . . .  وقتی او با صدای بلند رو به ضریح اظهار گرسنگی کرد  از کار خودم خجالت کشیدم و در دلم از امام ععذرخواهی کردم و از بقیه اعمالی که در حرم داشتم منصرف شدم تا با پسرم به هتل بریم و به او شام بدم . از حرم خارج شدیم که شما رو در صحن دیدم و این شامِ تعارفی حضرت رضا رو . . . حالا نمیدونم حال خودمو چطوری براتون توصیف کنم . ای کاش به پسرم می گفتم چیز دیگری از حضرت بخواد ؛ و مجددا زد زیر گریه  . . .

آقای « ا.آ» ادامه داد : در حالیکه خودم هم گریه میکردم با خوشحالی شام رو به اون پسر دادم و از اینکه حضرت منو پذیرفتند احساس سرافرازی و سربلندی کردم و البته مشکل بنده نیز به سرعت گره گشایی شد .

این عشق که سرمنزل زیباییهاست
سرچشمه مهروغصه و شادیهاست
گربازی جان زما بسی شیرین است
سختیش  بسی بیشتر از بازیهاست





نوع مطلب : دین و زندگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکشنبه 1390/12/28 :: نویسنده : مسعود موسوی

اسلام هراسى و اسلام ستیزى در واقع ناظر بر طراحى بازى برد برد از جانب نظام سلطه در برابر بیدارى اسلامى مى‏باشد. بدین معنا که بى حسى و بى تفاوتى مسلمانان در برابر تکرار اهانت‏ها، از یک سو، تلاشى خواهد بود براى پیشروى بیشتر در برابر بیدارى اسلامى و تفوق فرهنگ غربى در مقابل خودآگاهى دینى و بازیابى هویت اسلامى مسلمانان

 

 

 

 

 

مناسبات با عراق و جهان شیعه
به دنبال سرنگونى رژیم صدام و به قدرت رسیدن اکثریت شیعه در عراق، شیعیان عراق توسط آمریکایى‏ها به سه دسته مجزا تقسیم شدند:

1. سکولارها: این گروه، دین را عمدتاً موضوعى شخصى مى‏دانند و معتقد به جدایى دین از سیاست هستند. گروه مزبور تحت نفوذ فرهنگ و تمدن غرب قرار دارد و رویکرد آنها به مسائل و رویدادهاى مختلف غیر ایدئولوژیک است.

بنابراین، شیعیان سکولار به دنبال تشکیل یک حکومت دینى نیستند، بلکه آنان معمولاً مخالف سیاست‏هایى هستند که از سوى ایران در قبال مسائل منطقه‏اى اتخاذ مى‏شود. از آنجا که رویکرد آنان در تقابل با اسلام‏گرایان شیعى قرار دارد که به دنبال تشکیل یک حکومت دینى هستند، لذا اساساً مورد حمایت آمریکا قرار دارند. اما عدم محبوبیت کلى آنان در میان شیعیان و ناکامى جریان‏هاى سکولار در عراق، آمریکا را وادار ساخته تا از حمایت بیش از حد از این جناح خوددارى ورزد.

2. عمل‏گرایان: این جناح، از پایگاه قدرت مستحکم‏ترى در میان شیعیان برخوردارست و به دنبال سرنگونى صدام از این فرصت استفاده کرده تا یک دولت مرکزى قدرتمند بر مبناى اصول دموکراتیک و رأى اکثریت ایجاد کند. این گروه از شیعیان نسبت به سیاست‏هایى که ممکن است به تجزیه عراق منجر شود، حساس است و سخت در تلاش است تا تمامیت ارضى عراق را حفظ کند. شیعیان عمل‏گرا از روابط خوبى، هم با ایران و هم با آمریکا برخوردارند و در از سرگیرى مذاکرات بین ایران و آمریکا پس از 28 سال قطع روابط کارساز بوده‏اند.

3. جهادگرایان: این گروه، از سوى دولت آمریکا، رادیکال‏ترین گروه شیعه و سرسخت‏ترین دشمن آمریکا محسوب مى‏شود. جهادگرایانى که داراى انگیزه ایدئولوژیک بوده و داراى گرایش قوى پان‏عربیستى نیز مى‏باشند. این جریان به نماد مقاومت داخلى به دلیل مخالفتش با حضور آمریکایى‏ها در عراق تبدیل شده است.

پس از سقوط رژیم صدام در عراق، براى نخستین بار از زمان سقوط امپراتورى عثمانى، اکثریت شیعه توانست نقشى مهم و تعیین کننده در حکومت عراق به دست آورد. از سوى دیگر، هم‏چنین در افغانستان اقلیت شیعه متعلق به گروه قومى هزاره موفق گردید در دولت جدید افغانستان به رهبرى حامد کرزاى سهم داشته باشد.

گرچه به قدرت رسیدن دو دولت جدید در غرب و شرق ایران به جاى دولت‏هاى پیشین، که در گذشته چالش‏هاى بزرگى در برابر ایران قرار داده بودند، نفوذ استراتژیک ایران را در منطقه افزایش داده است، اما سیاست خاورمیانه‏اى آمریکا که ملهم از سوء ظن شدید این کشور نسبت به ایران است، سبب گردیده تا ایران موقعیت جدید در منطقه را یک فرصت و در همان حال یک تهدید تلقى‏کند.

تقویت نقش و جایگاه ایران در محیط خود، همراه با پیروزى حزب الله لبنان در نبرد 33 روزه‏اش علیه رژیم صهیونیستى سبب گردید تا آمریکا و حکومت‏هاى محافظه‏کار عرب از نفوذ فزاینده شیعیان در منطقه خاورمیانه هراسان شوند.

مطالعه رفتار سیاست خارجى ایران در قبال عراق پس از صدام بیان‏گر آن است که اختلافات آشکارى‏میان تصویرى که توسط آمریکا و برخى حکومت‏هاى محافظه‏کار عرب از ایران ساخته شده و رفتار واقعى ایران وجود دارد. به عبارت دیگر، از آنجا که ایران تجزیه عراق را تهدیدى مستقیم علیه منافع و امنیت ملى‏خود تلقى مى‏کند، همواره تلاش کرده تا از طریق حمایت از حکومت مرکزى و کمک به آن براى مدیریت بحران‏هاى پیش‏رو، تمامیت ارضى عراق را نیز حفظ کند.

برخى تحلیل‏گران بین‏المللى معتقدند، که انگیزه اصلى آمریکا در معرفى ایران شیعه به عنوان عامل بى‏ثباتى در عراق، تحت‏الشعاع قرار دادن شکست‏ها و ضعف‏هاى خود در برقرارى امنیت در عراق مى‏باشد. به عبارت دیگر، دولت بوش سعى کرده تا از ایران در برابر ناکامى‏هاى خود در عراق به عنوان سپر بلا استفاده کند.

برخى تحلیل‏گران معتقدند: در حالى که هژمونى آمریکا در خاورمیانه در حال فرسایش است، این کشور نمى‏تواند افزایش نفوذ ایران در عراق را تحمل کند، به رغم وجود این واقعیت که ایران و آمریکا منافع مشترکى در آن کشور دارند. البته عراق تنها بخشى از رقابت ژئوپلیتیک بزرگ‏تر میان ایران و ایالات متحده است. در واقع، ایجاد نخستین حکومت شیعه در عراق و در جهان عرب، فصل جدیدى در ژئوپلیتیک منطقه خاورمیانه گشوده است.

این تحولات در میان برخى کشورهاى عرب و نیز آمریکا در رابطه با نقش آتى شیعیان در منطقه که وابستگى‏هاى نزدیکى با ایران دارند، ترس و شک و تردید پدید آورده است. به دلیل تفاوت‏هاى تاریخى میان پایگاه قدرت شیعیان در مقایسه با جمعیت‏شان در خاورمیانه، این برداشت به وجود آمده که شیعیان اینک در پى سهم شایسته خود از قدرت سیاسى و اقتصادى مى‏باشند، آشکارا این نگرانى‏ها در اعلام »هلال شیعى« که اول بار توسط ملک عبدالله، پادشاه اردن در دسامبر 2004 مطرح شد، تجلى پیدا کرد. این امر، بازتاب نگرانى‏هاى رژیم‏هاى سنى در منطقه بود. این در حالى است که برخى محافل سیاسى تلاش کرده‏اند، »هلال شیعى« را مترادف با مقاومت در برابر حضور آمریکا در منطقه تعبیر کنند.

این موضوع یکى ازعواملى است که باعث شده تا آمریکا روى خوش بیشترى به کشورهاى عرب منطقه نشان دهد. البته مزایاى ژئوپلیتیکى شیعیان و این واقعیت که کلیه میادین عمده نفت و گاز در منطقه خلیج فارس در مناطق تحت تسلط شیعیان در جنوب عراق یا بخش شرقى عربستان سعودى قرار دارند، آشکارا داراى این تأثیر بر سیاست‏هاى آمریکا بوده است که این کشور را از سیاست‏هاى سابق دموکراتیک‏سازى در جهان عرب دور سازد. دموکراتیک‏سازى نهایتاً به معناى توانمندتر گردیدن شیعیان از طریق این فرایند مى‏بود، که در مجموع، استراتژى‏آمریکا در قبال جهان شیعه پس از سقوط رژیم صدام در عراق را مى‏توان به صورت زیر خلاصه کرد:

1. ایجاد موازنه قوا میان شیعیان، کردها و سنى‏ها؛
2. بهره‏بردارى از اختلافات میان جناح‏هاى شیعه و شکاف بین شیعیان و سنى‏ها؛
3. بهره‏بردارى از اختلافات میان اعراب و ایرانیان؛
4. معرفى ایران به عنوان تهدیدى براى اعراب؛
5. جلوگیرى از گسترش نفوذ و قدرت ایران؛
6. ایجاد اتحاد بین ایالات متحده، حکومت‏هاى محافظه‏کار عرب و رژیم صهیونیستى.

ملاحظات ژئوپلیتیکى
به دنبال پایان یافتن جنگ جهانى دوم، منطقه خاورمیانه اهمیت بیشترى در افکار استراتژیک آمریکا پیدا کرد، که پس از جنگ سرد، این اهمیت بیشتر شد، چرا که واشنگتن اهمیت زیادى براى منابع انرژى در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس قائل است، زیرا این منطقه به مهم‏ترین منطقه جهان به لحاظ استراتژیکى و به یکى از بزرگ‏ترین ذخایر مادى در تاریخ جهان تبدیل شده است.

کنترل بر این منطقه با ارزش، زمانى به هدف اصلى سیاست آمریکا تبدیل شد، که این کشور جایگزین بریتانیا به عنوان قدرت مسلط در جهان گردید. چنین کنترلى به ایالات متحده در برابر رقباى صنعتى اش حق وتو اعطا کرد و لذا این امر اهرمى حیاتى به آمریکا اعطا کرده که مى‏تواند از آن علیه رقباى صنعتى خود در اروپا و آسیا استفاده کند. از این‏رو، پیش‏بینى‏هاى اطلاعاتى در آمریکا براى هزاره جدید حکایت از تداوم کنترل آمریکا بر نفت خاورمیانه دارد، و تصرف عراق نیز براى همین منظور برنامه‏ریزى و تعقیب شد.

در راستاى این استراتژى، سیاست آمریکا در قبال ایران به عنوان یک قدرت رقیب شکل گرفت. آمریکا با اشاره به قدرت در حال ظهور ایران و با به تصویر کشیدن آن به عنوان منبعى براى تهدید و بى‏ثباتى در منطقه سعى داشت تا کشورهاى دیگر را از ایران بترساند. هدف این سیاست‏ها عمدتاً خنثى کردن قدرت نرم قابل ملاحظه ایران و به طور کلى جلوگیرى از رشد شیعه در منطقه است. البته این سیاست با واقعیات موجود درباره ایران در تضاد است.

نظر سناتور آمریکایى، چاک هاگل، در این زمینه جالب توجه است: البته او استدلال مى‏کند، که »در خاورمیانه قرن 21، ایران یک مرکز ثقل و یک قدرت منطقه‏اى مهم به حساب مى‏آید و لذا آمریکا نمى‏تواند این واقعیت را تغییر دهد. سیاست استراتژیک آمریکا باید نقش ایران را امروزه و طى 25 سال آتى به رسمیت بشناسد.« او در ادامه مى‏افزاید: »برخورد نظامى آمریکا با ایران، خاورمیانه و جمعیت مسلمان جهان را شعله‏ور خواهد ساخت و به امنیت آمریکا و نیز منافع سیاسى، اقتصادى و استراتژیک آمریکا در سراسر جهان لطمه شدیدى وارد خواهد ساخت. هم‏چنین شرایط کنونى در خاورمیانه نشانگر این واقعیت است که مسئله فلسطین دیگر تنها عامل تعیین کننده در موازنه قوا در منطقه نیست؛ زیرا کشورهایى، چون افغانستان، عراق و لبنان نیز مطرح هستند و دورنماى افزایش نفوذ ایران هم وجود دارد«.

نگاهى به تحولات در منطقه‏اى که از افغانستان تا لبنان گستردگى دارد، آشکار مى‏سازد که تغییرى عمده در قدرت ژئوپلیتیکى رخ داده است. در حالى که جایگاه آمریکا در این منطقه عمدتاً به دلیل سیاست‏هاى شکست خورده آن در عراق در حال تنزل است، محیط منطقه‏اى جدید پس از سقوط رژیم بعث در عراق و رژیم طالبان در افغانستان نفوذ ایران و قدرت نرم آن را تقویت کرده است. به دلیل این تحولات، مشاهده مى‏شود که مسائل منطقه‏اى پیچیده مربوط به ایران و آمریکا از ابعاد جدیدى برخوردار گردیده‏اند؛ زیرا هم ایران و هم آمریکا منافعى در برقرارى ثبات در عراق دارند. آنها از نفوذ و ابزارهاى کافى براى حرکت سریع‏تر به سوى این هدف برخوردار مى‏باشند.

از زمان سقوط رژیم بعثى در عراق، هر یک از دو کشور گام‏هایى در این مسیر برداشته‏اند. با وجود این، شدت و فوریت مسائلى که امروزه عراق با آنها مواجه است، مستلزم تلاش‏هاى هماهنگ‏تر و قدرتمندترى توسط این دو کشور کلیدى است. آمریکا با آگاهى از این واقعیت که نقش ایران در منطقه در حال افزایش است، در چارچوب سیاست چند وجهى خود در مواجهه با ایران تلاش مى‏کند تا با استفاده از نفوذ بین‏المللى خود در برابر برنامه هسته‏اى ایران، اجماع به وجود آورد.

به نظر مى‏رسد، که واشنگتن این تاکتیک را گامى ضرورى براى تقویت موضع ضعیف خود پیش از تعامل با ایران بر سر عراق تلقى مى‏کند. از این‏رو، عراق به عاملى تسهیل کننده در از سرگیرى تعاملات دیپلماتیک بین ایران و آمریکا و نهایتاً نزدیک شدن روابط آنها تبدیل گردیده است.

امواج اسلام هراسى
موج اول: اگر چه اسلام هراسى و اسلام ستیزى، پدیده تازه‏اى در غرب نیست و تقریبا ریشه در تاریخ اروپا و به ویژه جنگ‏هاى صلیبى دارد، اما امواج جدید اسلام هراسى و اسلام ستیزى ، پروژه‏اى کاملا هدفمند و طراحى شده از سوى صهیونیسم بین الملل مى‏باشد، که با بهره‏گیرى از ابزارهاى متنوع و تاکتیک‏هاى پیچیده به صورت پر دامنه‏اى در حال اجرا است.

موج اول این پروژه به صورت مشخص از اواخر دهه 80 میلادى آغاز شده و چرایى عملیاتى شدن اسلام هراسى و اسلام ستیزى نیز به پیروزى انقلاب اسلامى و تحولات گسترده منبعث از آن در جهان اسلام و مناسبات بین المللى باز مى‏گردد. پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، باعث به وجود آمدن و ظهور خود آگاهى دینى در میان مسلمانان و بازیابى هویت اسلامى گردید و این مهم نیز گفتمان بیدارى اسلامى را به منصه ظهور رسانید و گفتمان بیدارى اسلامى تدریجا به گفتمان مسلط جهان اسلام تبدیل گردید.

دامنه تحولات منبعث از انقلاب اسلامى تنها محدود به جهان اسلام نگردید و خیلى سریع مناسبات بین المللى را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. تا قبل از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، دو عنصر مسلط بر سرشت مناسبات بین‏المللى حاکم بود: عنصر قدرت و ایدئولوژى سیاسى سوسیالیسم و لیبرالیسم، اما انقلاب اسلامى، عناصر و معادلات جدیدى را وارد عرصه مناسبات بین المللى کرد. این عناصر و معادلات عبارت بودند از: هویت فرهنگى دینى و ایدئولوژى اسلامى، که برآیند وارد شدن مولفه‏هاى جدید در مناسبات بین المللى، شکل جدیدى از قواعد بازى را در محیط بین المللى بوجود آورد، که در نتیجه، بازى یک‏جانبه و یک طرفه سلطه گر و سلطه پذیر را تا حدود زیادى تحت تاثیر قرار داد و ظهور بازیگران سلطه ناپذیر و مستقل را به ارمغان آورد.

روند موصوف از یک سو و گسترش مهاجرت گسترده مسلمانان به اروپا و آمریکا و مقاومت آنان در برابر هضم شدن در هنجارها و فرهنگ غربى و هم‏چنین تاکید و مقید بودن مسلمانان به اعمال دینى و رشد اسلام گرایى در بین اروپائیان، غربى‏ها را به هراس انداخت و آنان را به چاره جویى واداشت. از این رو، غرب در صدد بر آمد تا با تکیه بر راهبرد اسلام هراسى، از یک طرف تحولات ذکر شده را مهار کند و از طرف دیگر و به زعم خود، مهم‏ترین مانع جدى‏بر سر راه جهانى سازى و استیلاى فرهنگ، سیاست و اقتصاد غرب را بدین ترتیب از سر راه بردارد. این مانع از منظر غربى‏ها همان خودآگاهى مسلمانان، بازیابى هویت دینى و شکل گیرى بیدارى اسلامى بود.




ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، سیاسی، جنگ نرم، بیداری اسلامی، ایران : قلب جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


اندیشكده مطالعات راهبردی و بین‌الملل، تأثیرات ایران بواسطه قدرت نرم و دیپلماسی عمومی فعال در آمریكای جنوبی بیش از حد تصور آمریكا بوده است و اگر ایران به دنبال افزایش روابط خود با كشورهای این حوزه باشد، مشكلات بسیاری برای آمریكا بوجود می‌‌آید.

به گزارش مشرق، مركز مطالعات راهبردی و بین‌الملل[1] گزارشی تحت عنوان "تأثیر ایران در قاره آمریكا" به قلم "استیفن جانسون"[2] منتشر كرد.

بنابر این گزارش، ریشه قرابت و روابط اقتصادی، نظامی، سیاسی و حتی هسته‌ای میان ایران و كشورهای آمریكای جنوبی به خصوص هسته اصلی اتحادیه آلبا " اتحاد بولیواری برای ملت‌های آمریکا" به دهه 1950 و حكومت محمد رضا شاه پهلوی برمی‌گردد.

به دنبال انقلاب ایران در 1979 و سقوط مهم‌ترین حامی آمریكا در خاورمیانه، با ظهور جمهوری اسلامی ایران و مخالفت علنی حكومت با نظام لیبرال دموكراسی به خصوص آمریكا و با پافشاری بر روی آرزو‌های هسته‌ایش، عملا از دایره شهروندان جهانی خارج شده و تحریم‌های سنگینی علیه این كشور اعمال شده است.

ایران به دنیال راهبرد حركت از كنار تحریم‌ها و برای نشان دادن تصویر جهانی خود، با دیگر به سمت كشورهای آمریكای لاتین سوق پیدا كرد و این تمایل در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در اوج خود قرار گرفت.

اگر چه كشورهایی كه ایران در آمریكای جنوبی و در حال حاضر با آنها ارتباط برقرار كرده است، تهدید جدی برای آمریكا محسوب نمی‌شوند، لكن تمایل ایران برای افزایش تأثیرات خود در این منطقه و همراه كردن كشورهای بیشتری همچون برزیل، آرژانتین، مكزیك با خود در كنار سیاست‌های ضد غربی و امریكایی و حمایت ایران از گروه‌های تروریستی همچون حزب‌الله لبنان، اضطراب شدیدی را در واشنگتن ایجاد كرده است.

از سوی دیگر، متآسفانه آمریكا اطلاعات كاملی از فعالیت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران در امریكای جنوبی ندارد و تنها بر اساس اظهارات مبالغه آمیز افراد نا اگاه فعالیت‌های ایران در منطقه را رصد می‌كند.

اگر چه موفقیت نسبی ایران در منطقه آمریكای جنوبی به دلیل روی كار آمدن رؤسایی با گرایش چپ و ضد لیبرال دموكراسی به خصوص ضدیت با آمریكا همراه بوده است و "هوگو چاوز" رئیس جمهور ونزوئلا نقش كلیدی در این بین داشته است، لكن ایران با استعانت از دیپلماسی عمومی و قدرت نرم خود می‌تواند گرایش مردم آمریكای جنوبی را تغییر دهد.

آنچه در ادامه می‌آید، گزیده‌ای از اهم گزارش "تأثیر ایران در قاره آمریكا" خواهد بود.

 

 

  • ایران به دنبال ترویج قرائت خود از اسلام در آمریكای جنوبی است

در كنار اقدامات توسعه طلبانه ایران در آمریكای جنوبی، ایران به عنوان یك تمدن قدیمی و با توجه به اصرار رهبران این كشور بر قرائت خاصی از اسلام، این كشور به طور غیر مستقیم و بدون درگیری با آمریكا، به دنبال كاهش تأثیرات ایالات متحده در جهان و امریكای جنوبی است و شاید تا حدودی در این مسئله موفق شده است.

از سوی دیگر، افرادی همچون چاوز و دیگر رؤسای چپ آمریكای جنوبی نیز به دنبال ترفیع ایران در جهان، خاورمیانه و آمریكای جنوبی هستند؛ به عنوان مثال حمایت چاوز از فناوری هسته‌ای ایران و قراردادهای اقتصادی و نفتی، گازی و صنعتی میان این دو كشور حاكی از روابط نزدیك و راهبردی میان ایران و بعضی از كشورهای امریكای لاتین است.

  • تفاوت سیاست‌های سه رئیس جمهور بعد از امام خمینی (ره)

به دنبال [ارتحال امام خمینی (ره)] هاشمی رفسنجانی به عنوان یك فرد عملگرا، سیاست‌های اقتصادی و سایسی خود را در راستای برقراری ارتباط با كشورهای توسعه یافته به خصوص اتحادیه اروپا و بعضی از كشورهای آمریكای لاتین كرد كه در اواخر عمر ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی، حوادث تروریستی در آرژانتین و دخالت ایران و حزب الله سبب كاهش این روابط شد.

در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی به عنوان یك فرد اصلاح طلب و با توجه به اظهارات عمومی محمد خاتمی مبنی بر محكومیت اعمال تروریستی و كشته شدن اسرائیلی‌های بی‌گناه، امید تازه‌ای برای بهبود روابط میان ایران و آمریكا ایجاد شد ولی نتوانست پیشرفت چشمگیری داشته باشد.

در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، با اعلام برگشت به اصول اولیه انقلاب، عملا روابط میان ایران و غرب دوباره به سمت تیره‌گی سوق پیدا كرد؛ از سوی دیگر، احمدی نژاد با هجوم به غرب، آمریكا و محو اسرائیل از نقشه جهان، به سمت كشورهای آمریكای لاتین به خصوص ونزوئلا، بولیوی و برزیل سوق پیدا كرد تا جایی كه وی هوگو چاوز را به عنوان برادر خود معرفی كرد.

 

  • قدرت نرم عامل پیشرفت ایران در آمریكای جنوبی

 

به دنبال آمارهای جهانی به واسطه رفتارهای ایران در جهان و همچنین اقدامات آمریكا در جهت معرفی ایران، عملا بیش از نیمی از مردم آمریكای جنوبی تصویر منفی نسبت به ایران داشتند.

بواسطه همین مسئله، ایران در مرحله اول و با استفاده از حمایت رؤسای جمهور كشورهایی همچون برزیل و ونزوئلا، تا حدودی خود را در منطقه معرفی كرده و با استفاده از سرمایه گذاری بر قشر فقیر آمریكای جنوبی عملا تصویر مثبتی از خود در آمریكای جنوبی ترسیم كرده است.

از سوی دیگر، سیاست‌های ضد آمریكایی و  ضد سرمایه‌داری احمدی‌نژاد و رهبر ایران در گرایش مردم آمریكای جنوبی به سمت ایران بی‌تأثیر نبوده است.

از دیگر موارد در جهت دیپلماسی عمومی ایران، استفاده از رسانه و شبكه خبری و برون مرزی جمهوری اسلامی ایران بوده است كه توانسته است به صورت نسبتا خوبی كشور و فرهنگ جمهوری اسلامی ایران را به مردم آمریكای جنوبی معرفی كند.

  • اهمیت گزارش

به نظر می‌رسد با توجه به اعتراف سران و سیاستمداران آمریكا مبنی بر نفذ ایران در آمریكای جنوبی یا بنابر اظهارات خانم كلینتون وزیر خارجه آمریكا نفوذ ایران در حیات خلوت آمریكا، ورود ایران به حوزه آمریكای لاتین با تبع هژمون نمای ایالات متحده آمریكا همسان نبوده و این كشور را از وضعیت هژمونیك تبدیل به یك مزاحم برای پیشرفت ایران در آمریكای جنوبی تبدیل كرده است كه در قسمت‌های مختلف گزارش فوق قابل برداشت است.

 


[1]- Center for Strategic and International Studies

[2] - Stephen Johnson





نوع مطلب : مقالات، افشاگری، سیاسی، جنگ نرم، ایران : قلب جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


یکی از اتفاقات در این زمان کشته شدن ابلیس است اگر در دوران غیبت ابلیس نیست آیا این عدالت است که ابلیسی وجود نداشته باشد، امام معصوم نیز در دسترس مردم باشند، عقلها هم رشد کرده باشد و مردم آن دوران به راحتی بهشتی شوند و ما با این زمینه های گناه و... تلاش کنیم تا جهنمی نباشیم؟

 

 در حکومت حقه امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تحول بنیادین و عمیقی در تمام زمینه های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، علمی، دینی، امنیتی و... ایجاد می شود و بشر در این زمینه ها به گونه ای پیشرفت می کند که بالاتر از آن قابل تصور نیست. در همین زمینه خبرنگار سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام جواد جعفری عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و معاون پژوهش موسسه و آینده روشن، گفتگویی داشته است که در ادامه می خوانید:

ما روایاتی داریم که بر اساس آن امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه) به سیره پیامبر عمل می کند« .. یُحیی مَیِّتَ الکتابِ وَ السُّنَّةِ» امام می آید تا قرآن و سنت نبوی را که از یاد رفته تجدید کند. بنابراین تمامی اعمال و رفتار ایشان منطبق بر قرآن و سیره نبوی است اما وجود این اختلاف ها که قبلا به آن اشاره شد به دلیل اختلاف در سطح فهم و ظرفیت پذیرش جامعه است.

رشد عقلی که اشاره کردید یک امر عادی است که بر اثر پیشرفت تکنولوژی اتفاق می افتد یا حالت معجزه دارد و توسط امام رخ می دهد؟ 
تعبیر حدیث این است که امام این کار را انجام می دهند یا خدا به واسطه و به وسیله امام این اقدام را عملی می کند« وضع الله یده علی رئوس الناس» یعنی امام دست بر سر مردم می کشد و عقل ها رشد می کند. این بدان معنا نیست که امام تک تک بر سر افراد دست می گذارند بلکه کنایه از این است که مقام امامت و امام سیطره ای بر مردم پیدا می کند که آیت الله جوادی آملی از این مطلب به عنوان بزرگترین معجزه عصر ظهور تعبیر می کنند.

وضعیت زنان در عصر ظهور چگونه است؟

روایتی در رابطه با بانوان جامعه ظهور داریم که: «ان المرئه تقضی فی بیتها باالکتاب و السنته» یعنی در زمان حضرت علم به قدری گسترده می شود که حتی بانوی خانه دار توان اجتهاد از کتاب و سنت را دارد به عبارت دیگر اگر امروز بالاترین مقام در جامعه علمی ما کسب توان اجتهاد است در آن روزگار یک بانوی خانه دار به این مقام می رسد که خود می تواند از کتاب و سنت استنباط کند که الان چه باید بکند! این نشان می دهد که معرفتی که در آن زمان پیدا می شود به هیچ وجه قابل مقایسه با امروز نیست بنابراین امام نیز می تواند به گونه خاصی با جامعه برخورد کند چرا که جامعه به دلیل ظرفیت علمی و عقلی بالا اعتراض نمی کند.

آیا از نظر فیزیکی نیز در جهان تغییر و تحولی رخ می دهد؟

بله در روایات حتی اشاره شده است که در عصر ظهور ما شاهد تغییرات فیزیکی در جهان نیز هستیم از جمله اینکه زمین بسیار پربار می شود، معاون و کنزها و گنج های مخفی زمین همه پیدا می شوند، از لحاظ آب و هوایی تغییراتی ایجاد می شود. البته اصل این موضوع در آیات قرآن نیز مطرح شده است که می فرماید:«لو ان اهل القری آمنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السماء» اگر همه با تقوا شوند ما برکات را از آسمان نازل می کنیم. این نشان می دهد که اگرمردم  تقوای الهی را رعایت کنند، بسیاری از امور دستخوش تغییر می شوند و پس از ظهور وقتی حضرت مردم را هدایت می کنند بالطبع آن اوضاع ظاهری دنیا نیز دستخوش تغییرات می شود به عنوان مثال امنیتی که در این دوران ایجاد می شود مثال زدنی است یا روایاتی که در رابطه با غنا و بی نیازی وجود دارد. البته بخشی از این وضعیت متوجه توانمندی ها و توانایی های کارگزاران حضرت در اداره امور است.

یکی از اتفاقات در این زمان کشته شدن ابلیس است اگر در دوران غیبت ابلیس نیست آیا این عدالت است که ابلیسی وجود نداشته باشد، امام معصوم نیز در دسترس مردم باشند، عقلها هم رشد کرده باشد و مردم آن دوران به راحتی بهشتی شوند و ما با این زمینه های گناه و... تلاش کنیم تا جهنمی نباشیم؟


کشته شدن ابلیس درست است اما در آن زمان تنها ابلیس از بین می رود یعنی سرکرده شیاطین. اما شیاطین انس و جن (به تعبیر قرآن) در زمان ظهور نیز وجود دارند. ضمن این که غرایز انسان نیز وجود دارد یعنی انسان ها تبدیل به ملک نمی شوند که شهوت و غضب در آنها از بین ببرد. انسانهای آن دوران نیز دارای همین غرایز انسانی هستند. از طرف دیگر کسانی که وسوسه می کنند، یعنی کسانی که بدی را برای انسان زیبا جلوه می دهند یا انسان را تشویق به معصیت می کنند نیز حضور دارند بنابراین تحریک برای هر فردی وجود دارد. نکته دیگری که از اختلافهای جامعه ظهور با جامعه های دیگر است آن است که در ذیل آیه شریفه قرآن که می فرماید: جاء الحق و ذهب الباطل در تفسیر آیه آمده است که«ذهب دولت الباطل» یعنی باطل دیگر قدرت نخواهد داشت. به عبارت دیگر در زمان ظهور مافیای گناه و شبکه های باطل وجود ندارند اما گناه شخصی هست به عنوان مثال در آن زمان هم ممکن است فردی شراب بخورد اما به محض اطلاع او را مجازات می کنند و حد شرعی بر او اجرا می شود و اینگونه نیست که کسی شراب بخورد بعد رشوه بدهد و آزادانه این کار را ادامه بدهد بنابراین گناهان شخصی وجود دارد چون شهوت ها غرایز و شیا طینی وسوسه گر وجود دارند.

حضرت هنگامی که مردم را به یک طبقه بالاتری از عقل ارتقاء می دهند طبعا تکالیف شدید تری نیز از آنها انتظار دارند. امروز بسیاری از مسایل برای ما آسان گرفته شده است یعنی هر چه جامعه پیشرفت می کند سخت گیری ها نیز بیشتر می شود بعنوان مثال در زمان حضور امام اگر ثابت شود کسی دروغ گفته است او را گردن می ززند در حالی که امروز حکم آن در جامعه اسلامی چنین نیست چون میزان رشد معرفتی جامعه در این سطح نیست بنابراین با وجود چنین سخت گیری هایی موضوع عدم عدالت مطرح نیست.

موقعیت علمی جامعه در دوران ظهور چگونه است؟

امام صادق (علیه السلام) در روایتی می فرمایند: علم 27 بخش دارد و کلیه پیامبران و ائمه از ابتدا تاکنون تنها 2 بخش از آن را در اختیار مردم قرار داده اند و تا زمان ظهور نیز کسی توانایی ارائه بیش از این 2 بخش را ندارد اما امام 25بخش دیگر را بیان می کنند و تمام 27 بخش را میان مردم گسترش می دهند این نشان می دهد که شخص امام علوی را در اختیار مردم قرار می دهد که امکان قراردادن آن برای سایر ائمه وجود نداشته است اما تاکید می کنیم که این به معنای آن نیست که این علوم را ائمه نمی دانستند بلکه ظرفیت در مردم برای انتقال این علوم و امکان ارائه آن وجود نداشته است پس این معجزه ای است که توسط امام صورت می گیرد یعنی چنین ظرفیتی را در مردم ایجاد می کنند و به واسطه این وسعت ظرفیت، مردم به این بخش های علم دست می یابند.

 

شیعه نیوز





نوع مطلب : مقالات، تحلیل های آخرالزمانی در عصر حاضر، آخرالزمان . امام مهدی (ع). فتنه های بزرگ . نشانه ها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


حجت‌الاسلام و المسلمین جاودان مطرح كرد/
توصیه‌هایی برای مراقبه نوروزی در قبال مجالس غیبت و گناه

حجت الاسلام و المسلمین جاودان به‌مناسبت در پیش بودن ایام نوروز، توصیه‌هایی مطرح كرد و بر مراقبه‌های ویژه در روزهای پیش‌رو، تأكید ویژه كرد.

به گزارش رجانیوز، این استاد اخلاق و تاریخ اسلام خاطر نشان كرد:

 

 

الآن ایام نوروز در پیش است. این تعطیلات برای دبیرستانی­ها و دانشگاهیان حدود 20 یا 25 روز است و انسان برای اینکه تمام سرمایه عمرش را در این مدت به باد دهد، فرصت دارد! وسائلش هم معمولا آماده است. در 20 مجلس شرکت می­کنیم و بعضاً در هر کدام 20 یا 30 غیبت می­شنویم، یا غیبت می­کنیم که این برای نابودی سرمایه تمام عمر کافی است. بیشتر هم هست. این یکی از مشکلاتی است که ممکن است به وجود بیاید.

ممکن است در برخی برخوردها و معاشرت­ها زمینه معاشرت حرام فراهم شود. این هم عاملی است که موجب می‌شود انسان همه چیزش را از دست بدهد. این دو مورد به‌ویژه برای جوانان و نوجوانان دو امتحان بزرگ است. پدران و مادران عزیز دست بچه­های‌شان را می­گیرند و با هم به جهنم می­روند. خب پدرها و مادرها چرا زور می­آورند؟

امروز یک آقای دانشجویی آمد و همین سؤال را از من داشت. گفت آقا پدر و مادر فشار می­آورند. من گفتم خب بنشینید و فکر کنید و راهی برای حفظ دین‌تان پیدا کنید. یک وقت انسان باید در دسترس آنها نباشد. برای حفظ دین‌تان فن به کار برید. جایی که انسان می­داند دینش در خطر است، شوخی بردار نیست. بنده تا به حال این مطالب را با این وضوح عرض نمی­کردم. اما چه کار می­توان کرد؟ برخی پدر مادرها بچه را نابود می­کنند. به چه دلیل زور می­گویند و فشار می­آورند؟ به چه دلیل می­گویند حتما باید به فلان مجلس بیایی که مثلا دختری هم در آنجا هست؟ برای شما پدر و مادر مشکلی به وجود نمی­آید اما برای جوان‌تان هزار مشکل به وجود می­آید.

جوان­ها! فکر کنید و راه پیدا کنید. راهی بیابید که پدر و مادر هم دل‌گیر نشوند. زیرا دل‌گیر شدن آن‌ها نیز خوب نیست. خدا راضی نیست. راهی بیابید که آنها دل‌گیر نشوند و شما هم گرفتار گناه نشوید. اگر انسان فکر کند و برای دینش غصه بخورد، ان‌شاء الله راهی پیدا می­شود.

در هرصورت صله رحمی که انسان در آن گرفتار گناه شود اصلا جایز نیست. نه اینکه واجب باشد. اصلاً جایز نیست. من به مجلسی بروم گرفتار چند غیبت و تهمت بشوم، اصلا جایز نیست. ببینید صله رحم جزو واجبات درجه اول است و قطع رحم جزو گناهان بسیار بزرگ است.

با این حال، اگر من به آنجا بروم گرفتار گناهی می­شوم و ممکن است دین مرا به باد دهد، جایز نیست. اگر خدایی نکرده، خدایی نکرده، پدر و مادری در چنین شرایطی ناراضی شدند، اطاعت از آنها لازم نیست. زمانی که دین در خطر باشد اطاعت از پدر و مادر لازم نیست.





نوع مطلب : دین و زندگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نشست ویژه 5 سرویس اطلاعاتی در استکهلم/ اروپا در آستانه تجدیدنظر در تحریم نفتی

ایران هسته ای- منابع مطلع می گویند موجی از گزارش های اطلاعاتی در غرب که می گوید تحریم نفتی به شدت به سود ایران تمام شده، دولتمردان امریکا یی و اروپایی را کلافه کرده است.

یک منبع آگاه که به اقتضای حوزه کاری اش، گزارش هاش اطلاعاتی درباره ایران را رصد می کند روز 27 اسفند به «ایران هسته ای» خبر داد که در یک ماه گذشته بیش از 3 گزارش اطلاعاتی با طبقه بندی محرمانه به بالا از سوی سرویس های اطلاعاتی اروپایی و امریکایی تولید شده که جمع بندی همه آنها این است که ایران به دلایل متعدد برنده بزرگ تحریم های نفتی بوده و این تحریم ها به نحوی کاملا هوشمند درآمدهای ایران را در حالی که متوسط درآمد تمام کشورهای جهان به دلیل بحران اقتصادی در حال کاهش است، افزایش داده است.

یک منبع مطلع گفت: «یکی از اصلی ترین محورهای این گزارش ها که هم اکنون تیم هایی از سرویس های اطلاعاتی سیا (امریکا)، موساد (اسراییل)، MI6 (انگلیس)، BND (آلمان) و DGSE (فرانسه) در استکهلم درحال بحث درباره آن هستند این است که تحریم نفتی ایران به جای اینکه باعث کاهش درآمد ایران شود، آن را ظرف 3 ماه گذشته بیش از 3 میلیارد دلار افزایش داده است».

این منبع اضافه کرد: «سرویس های غربی که از امریکا می خواهند درباره محتوای یافته هایشان اظهارنظر کند عقیده دارند ایران هوشمندانه از طریق تشدید درگیری لفظی با امریکا و اسراییل شوک های قیمتی مستمر به بهای نفت وارد کرده بی آنکه عملا هیچ تحریم نفتی علیه آن اعمال شده باشد».

بنا به گفته این مقام مطلع، سرویس های غربی بویژه سرویس آلمان عقیده دارند که ایران از فرصت بحران موجود در اقتصاد جهانی به خوبی استفاده کرده و غرب را بر سر دوراهی تضعیف اقتصاد خود با تشدید تحریم علیه ایران یا کاهش شدید تحریم ها قرار داده است.

این منبع ادامه داد: «نشست استکهلم عملا به صحنه محاکمه امریکا و اسراییل تبدیل شده است. کشورهای اروپایی معتقدند ایران با هماهنگی روسیه و چین، از نقطه ضعف اصلی کشورهای غربی یعنی حساسیت شدید افکار عمومی در این کشورها به افزایش بهای سوخت استفاده کرده و شرایطی بوجود آورده است که شانس بقای سیاسی دولتمردان فعلی در این کشورها به شدت کاهش یافته است؛ بویژه که تقریبا تمامی این کشورها از جمله امریکا و فرانسه در آستانه انتخابات قرار دارند. به این تریتب این احتمال وجود دارد که پافشاری بر اعمال محدودیت بر بخش نفت ایران منجر به بحران داخلی در کشورهای غربی شود».

این منبع که تاکید داشت محدودیت فراوانی برای ارائه اطلاعات در این باره دارد، همچنین به این موضوع اشاره کرد که سرویس های غربی عقیده دارند انتخابات 12 اسفند نشان داده دولت ایران در متوقف کردن پروژه «انتقال فشار به مردم» موفق بوده و عملا اجازه نداده فشار های خارجی بر زندگی عادی در ایران تاثیر بگذارد.

بنا به گفته این منبع، ارزیابی اطلاعاتی 5 سرویس غربی این است که مردم ایران تورم موجود را ناشی از یک روند داخلی می دانند و ارتباطی میان این تورم و فشارهای غرب قائل نیستند.

بر این مبنا، اعضای جلسه تصمیم گرفته اند که شبکه تلویزیونی بی بی سی فارسی تحت اشراف MI6 یک بسته تبلیغاتی جدید درباره ارتباط تحریم و تورم تولید کند.

اطلاعات موجود نشان می دهد این نشست مقدمه نشست اصلی تری است که در ماه می برگزار خواهد شد و کشورهای اروپایی در آن نشست امکانپذیر یا امکان ناپذیر بودن اعمال تحریم نفتی علیه ایران در ژوئن 2012 را بررسی خواهند کرد.

اطلاعات موجود نشان می دهد این سرویس ها همچنین در این باره که  پافشاری بر تحریم نفت ایران روابط با روسیه، چین و هند را بیش از پیش تخریب کند هشدار داده اند.

این منبع اطلاعاتی به «ایران هسته ای» گفت : «این احساس وجود دارد که جامعه اطلاعاتی اروپا و امریکا گزینه تحریم را هم مانند گزینه جنگ در تاثیر گذاری بر محاسبات ایران ناکارآمد می داند».





نوع مطلب : افشاگری، سیاسی، ایران : قلب جهان، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


وی در سخنان خود، پیروزی ملت ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی را نصرت الهی برشمرد و یادآور شد: هر نعمتی باید با شكرگذاری همراه شود و اگر قدردان این نصرت الهی باشیم، خداوند بر نعمت هایش می‌افزاید.

علامه مصباح، عوامل این نعمت و پیروزی بزرگ را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در درجه اول تدبیر حكیمانه و دلسوزانه مقام معظم رهبری و صداقت و اخلاص زاید الوصف ایشان، مهم‌ترین عامل تحقق این نصرت الهی و پیروزی ملت ایران بود.

وی افزود: در كنار این تدبیر و مدیریت، هم‌دلی و هم‌یاری مردم در تبعیت از رهنمودهای ولایت‌فقیه و عشق و علاقه به انقلاب و نظام اسلامی، نقش مهمی را در ایجاد این حماسه تاریخی ایفا كرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، همچنین با یادآوری هدف از تشكیل جبهه پایداری خاطرنشان كرد: نتیجه‌ای كه مردم رقم زدند و استقبال و اعتماد مردمی كه جبهه پایداری با آن مواجه شد، بسیار چشم‌گیر بود و با وجود فرصت كمی كه برای معرفی این جبهه وجود داشت و به‌رغم امكانات ناچیز و تلاش‌های وسیع دشمنان و مخالفان جبهه، مردم با اصول و اهداف این جبهه آشنا شده‌اند و با این اصول موافق هستند.

آیت‌الله مصباح با بیان اینكه نعمت ویژه الهی شامل حال كسانی می‌شود كه استحقاق دریافت آن را داشته باشند، اضافه كرد: صداقت، اخلاص، منطق قوی و معیار قراردادن آرمان‌های اصلی انقلاب، در كنار برخورد متین و منطقی در مقابل تخریب‌های گروه‌های مختلف، دست به دست هم داد تا مردم در سپردن وظیفه دفاع از حقوق ملت، به جبهه پایداری اعتماد كنند.

عضو خبرگان رهبری با یادآوری بعثت پیامبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله، یادآور شد: بعثت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نقطه عطفی در تاریخ بشریت و تحولی عظیم در مسیر زندگی انسان‌ها بود، به این معنا كه نقطه شروع حركتی بود که در دوران زندگی ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین تكامل یافت و در نهایت به دست امام زمان(عج) به اوج خود خواهد ‌رسید.

وی با بیان اینكه به موازات پیشرفت فکر و فهم بشر در هر دوره زمانی، دشمنی‌ها و فتنه‌ها شکل و وضع پیشرفته‌تری به خود می‌گیرد، تأكید كرد:‌ در ابتدای این راه، پیامبرصلی‌الله‌علیه‌وآله با انسان‌های بت پرست، جاهل و بی‌منطق مواجه بود كه برخورد زشت، نامناسب و غیر معقول داشتند و بیش از هفتاد غزوه را به ایشان تحمیل كردند.

عضو مؤسس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: حلقه دوم مبارزات بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله ‌شروع شد که به خانه نشین كردن حضرت علی علیه‌السلام انجامید؛ و بعد از 25 سال، وقتی مردم به سوی ایشان هجوم آوردند و ایشان را پیشوای خود دانستند، مرحله جدیدی از آزمایش‌های الهی آغاز شد، به صورتی كه وقتی حضرت خواستند ضایعات گذشته را جبران كنند، جنگ جمل به راه افتاد که این جنگ، دیگر با كفار نبود، بلكه با كسانی بود كه خود را اصحاب خاص پیامبر و نور چشمی‌های مسلمانان می‌دانستند.

علامه مصباح اظهار داشت: حلقه سوم و سنگین‌تر این مبارزه در زمان سید الشهدا علیه‌السلام رخ داد، به‌گونه‌ای که كسانی كه در جنگ جمل و صفین در كنار حضرت علی علیه‌السلام شمشیر می‌زدند، در مقابل امام حسین علیه‌السلام قرار گرفتند و از قاتلان حضرت شدند.

ایشان تصریح كرد: تاریخ نشان داده است كه هر روز امتحانات الهی به موازات سطح فرهنگ و اطلاع مردم، سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود و قرار گرفتن در مسیر حق را مشكل‌تر می‌سازد.

در آخر الزمان به وسیله آیات قرآن با امام زمان (عج) به بحث و مناظره می‌پردازند

وی ادامه داد: در روایت معتبری نقل شده كه هنگام ظهور امام زمان(عج)، آن حضرت با كسانی مواجه می‌شوند كه به وسیله آیات قرآن با ایشان به بحث و مناظره می‌پردازند و ادعا می‌كنند معنای آیات الهی را بهتر از حضرت می‌فهمند، که این آخرین حلقه از انواع مبارزه میان حق و باطل است،‌ یعنی از زمان غیبت كبری تا ظهور حضرت، جامعه مستعد چنین رویارویی می‌شود. ما باید این حقیقت را درك كنیم و آماده مواجه شدن با این جهش جامعه باشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تأكید كرد: سخت‌ترین وظیفه در مواجهه با این فتنه‌های متعدد و پیچیده بر عهده رهبری قرار داده شده كه ما باید برای موفقیت و تأییدات مقام معظم رهبری، همیشه دست به دعا باشیم.

ایشان در مقایسه تاریخ صدر اسلام با تاریخ انقلاب اسلامی، خاطرنشان كرد: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و رهبری حضرت امام (ره)، امتحان در مقابل لیبرال‌ها بود، بعد امتحانات شكل دیگری گرفت و کسانی، مفاهیم لیبرالی را در پوشش و لعاب انقلابی‌گری مطرح كردند و به مخالفت با ارزش‌های اصیل انقلاب پرداختند و بعد از آن هم شكل‌ها تغییر یافت تا جایی كه در ظاهر برای عزت و اعتلای اسلام شعار داده می‌شد، و در باطن، اصل و ریشه اسلام هدف گرفته شده بود.

علامه مصباح با تذکر این نکته که این تفكر بالقوه خطر بزرگی است که اگر رواج پیدا كند خطرش بسیار بیشتر از خطرات دیگر خواهد بود، به بیان وظایف انسان‌ها در چنین شرایطی پرداخت و افزود: هر فرد جامعه در امتحانات اجتماعی وظیفه‌ای برعهده دارد، و باید با استفاده از تجارب انتخابات گذشته، نقاط ضعف را كنار بگذاریم و نقاط قوت را تقویت كنیم.

ایشان با یادآوری سختی امتحانات الهی یادآور شد:‌ خداوند در قرآن كریم صراحتا بیان می‌كند كه گاهی اوقات امتحان الهی آن‌قدر سخت می‌شود و اوضاع چنان فشرده می‌شود كه بسیاری از خواص نا امید و مأیوس می‌شوند و هنگام مأیوس شدن از خلق است که نصرت الهی فرا می‌رسد.

وی تأكید كرد:‌ بکوشیم در هر كار به خدا توكل كنیم، و ضمن تلاش و كوشش برای انجام وظیفه خود، تنها به خدا اعتماد كنیم.

آیت‌الله مصباح با یادآوری روایتی، اظهار داشت: مؤمن واقعی كسی است كه اعتمادش به خدا بیشتر از پولی است كه در جیبش هست، و اگر انسان‌ها به جایی برسند كه اعتمادشان فقط به خدا باشد، باید بدانند که فرج نزدیك است.





نوع مطلب : آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، جبهه پایداری انقلاب اسلامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :




( کل صفحات : 9 )    1   2   3   4   5   6   7   ...   
درباره وبلاگ

حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور

مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
موضوعات
پیوندها
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :