نبرد نهایی
امام على علیه‏السلام : هر كس چشم خود را [از نامحرم] فرو بندد، قلبش راحت می‏شود.
سینمای فلسفه و فلسفه سینما / مجموعه جلسات کلبه کرامت | جلسه ۳۱۹

سینمای فلسفه و فلسفه سینما / جلسه 319 کلبه ی کرامت

در این جلسه دکتر عباسی به نقد و بررسی نفوذ فلسفه در سینما و تاثیر مقابل سینما در فلسفه میپردازد.درباره چند نمونه مهم مثل Lost , terminator , simpsons Family , …. توضیحاتی میدهد و بیان میکند که اینها Entertainment نیست!بلکه تماما با هدف ساخته شده است.

استاد در این جلسه به معرفی کتاب‌هایی نظیر موارد زیر پرداختند:

سریال‌های فلسفی : فلسفه ی سریال لاست (lost and philosophy ) ، فلسفه ی سریال قهرمانان ( heroes and philosophy ) ، فلسفه ی سریال ۳۰ صخره ( ۳۰ rock and philosophy ) ، ، فلسفه ی سریال True Blood and philosophy ) True Blood ) ، فلسفه ی سریال the x files and philosophy ) the x files ) ، فلسفه ی سریال خانه ( house and philosophy ) ، فلسفه ی سریال battlestar galactica and philosophy ) battlestar galactica )، فلسفه ی سریال mad men and philosophy ) mad men ) ، فلسفه ی سریال the office and philosophy ) the office )

فیلم‌های فلسفی : فلسفه ی فیلم ماتریکس ( matrix and philosophy ) ، فلسفه ی فیلم ترمیناتور ( terminator and philosophy ) ، فلسفه ی فیلم the girl with the dragon tattoo and philosophy ) the girl with the dragon tattoo ) ، فلسفه ی فیلم بتمن ( batman and philosophy ) ، فلسفه ی فیلم x-men and philosophy ) x-men ) ، فلسفه ی فیلم مرد آهنی ( iron man and philosophy ) ، فلسفه ی آلیس در سرزمین عجایب ( alice in wonderland and philosophy )

انیمیشن‌های فلسفی : فلسفه ی انیمیشن south park and philosophy ) south park ) ،

فلسفه ی انیمیشن simpsons and philosophy ) simpsons )

شخصیت‌های فلسفی : فلسفه ی شخصیت The philosophy of david lynch ) david lynch ) ، فلسفه ی شخصیت The philosophy of Stanley Kubrick ) Stanley Kubrick ) ، فلسفه ی شخصیت Steven Spielberg and philosophy ) steven spielberg )

موسیقی های فلسفی : فلسفه ی موسیقی metallica and philosophy ) metallica )

و چون وقت جلسه به پایان رسیده بود استاد به موارد دیگر نپرداختند اما تعدا کتاب‌هایی از این دست موارد بسیار زیاد بود که کمبود وقت اجازه ی معرفی بیشتر نداد.

مدت زمان: ۱ ساعت و ۵ دقیقه

تاریخ :۲۹ دی ۱۳۹۰

موضوع :  سینمای فلسفه و فلسفه سینما

فرمت:  mp4  

کیفیت: عالی و متوسط

دانلود با کیفیت عالی و عکس‌هایی از این جلسه در ادامه مطلب …

عکس‌هایی از این جلسه:

سینمای فلسفه و فلسفه سینما / جلسه 319 کلبه ی کرامت

سینمای فلسفه و فلسفه سینما / جلسه 319 کلبه ی کرامت

سینمای فلسفه و فلسفه سینما / جلسه 319 کلبه ی کرامت

دانلود فایل تصویری :

 دانلود از Rodfile :

دانلود پارت ۱ :   Direct Link

دانلود پارت ۲ :   Direct Link

دانلود پارت ۳ :   Direct Link

دانلود پارت ۴ :   Direct Link

دانلود پارت ۵ :   Direct Link

  حجم: ۴۸۰ مگابایت

پسورد فایل (در صورت نیاز) : www.dr-abbasi.ir

 منبع :دکتر عباسی



ادامه مطلب


نوع مطلب : جلسات کلبه کرامت (دکتر حسن عباسی)، فرهنگی، سینمای فلسفه و فلسفه سینما، 
برچسب ها : سینمای فلسفه،
لینک های مرتبط :
مهندسی معکوس اجزای سازنده‌ این ابزارِ تهاجمی و دفاعیِ پیچیده در جنگِ نرم، می‌تواند نقشِ مهمی در شناختِ آن داشته و اهمیتِ چنین ساز و کاری را در سطح فردی و تمدنی نشان دهد.

مشرق _ تصحیح و بهتر کردن وجه‌ی دولت‌‌ها در نظر مردم؛ پایه‌گذار حوزه‌ی مهمی در حوزه‌ی سیاست‌گذاری حکومتی و علوم سیاسی است. این حوزه در قالب رابطه‌ی بین مسئولان و مردم عامه، می‌تواند آنقدر مهم تلقی شود که دولت‌ها برای تعریف و بهبود چنین رابطه‌ای دست به هر کاری می‌زنند. دیپلماسی عمومی یا Public Diplomacy عنوان اصلی این حوزه‌ی را یدک می‌کشد. دیپلماسی در زبان ساده به مقوله‌ی مدیریت روابط بین کشورها باز می‌گردد، و در بیان دیگر به توانایی تعامل با مردم بدون ناراحت و ناامید کردنِ آن‌ها معطوف است. تعریف اول بیشتر به حوزه‌ی دیپلماسی خارجی و تعریف دوم به یا دیپلماسی عمومی باز می‌گردد.

اما ساز و کار دیگری نیز می‌تواند برای ارتباط با مردم و شکل‌گیری مناسب و با دوام این ارتباط مطرح شود. خصوصاً برای کشور اسلامی ما که همواره در سطحِ رهبران خود از مدلِ متفاوتی برای ارتباط با مردم استفاده کرده‌ است. در دیپلماسی عمومی علاوه بر ایجاد تفاهم بین دولت‌ها، مثبت‌سازیِ افکار عمومی مردم نسبت به دولت خود یا دولت‌های دیگر موضوعیت پیدا می‌کند. در این ساز و کار تنها هدف بازسازی رابطه و ایجاد وجه‌ی مثبت در نظر مردمان است آن هم به هر وسیله‌ای. در این سازوکار می‌توان صدق و کذب، و حق و باطل، را در هم آمیخت و برای دست‌یابی به هدف وسیله را توجیه کرد و برای چند صباحی، عموماً طول عمر یک دولت، با مردم به گونه‌ای تعامل کرد تا به آن دولت امید ببندند.

اما در مقابل سازوکار دیگری برای ایجاد این ارتباط وجود دارد که درون‌مایه‌ای کاملاً دینی و خدامحور دارد. این روش به سخن حضرت علی (ع) در نهج البلاغه باز می‌گردد، آن‌جا که می‌فرمایند: «مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاس»، «كسى كه میان خود و خدا را اصلاح كند، خداوند میان او و مردم را اصلاح خواهد كرد»، (نهج‌البلاغه، حکمت 89) این سخن استراتژیک درون‌مایه‌ای فراتر از اندیشه‌ی مدرن دارد (که به بشر اصالت می‌دهد)، اندیشه‌ای که مبنای همه چیز در آن خداست و همه‌ی امور چه در سیاست و چه در غیر آن بر روش‌های دینی-الهی استوار است.

از روایت امام علی(ع) این طور برداشت می‌شود که نتیجه‌ تعریف نسبتِ رهبران سیاسی با خداست که باعث مثبت‌اندیشی مردم و در نهایت باعث تشریک مساعی برای پیشرفت جامعه می‌شود. همانطور که شخص امام رقم زدن مناسبات سیاسی برایشان عین تنظیم نسبتشان با خدا بود. البته خدا هم رابطه‌ی چنین شخصی را با خلقش تقویت می‌کند، اگر خوب بود بهتر می‌کند و اگر نه بهبود می‌بخشد و بیشترین جاذبه و گرایش را به سمت او به وجود می‌آورد. به چنین روشی برای ایجاد ارتباط میان حکومت و مردمان، می‌توان لقب ارتباطِ استراتژیک داد.

حال در این حوزه یکی از روش‌های ارتباطی با خدا که می‌تواند این ارتباط استراتژیک را ایجاد کند دعاست، خداوند می‌فرماید اگر کسی کاری را برای من خالص کند من خودم آن را به همگان می‌نمایانم. اینجاست که ارتباط استراتژیک شکل می‌گیرد، و رابطه‌ی میان فرد و مردمان نیز اصلاح می‌شود. رابطه‌ای که گاهی فراتر از حدِ انتظار اصلاح می‌شود. «و كم من ثناء جمیل لست اهلا له نشرته»، «و چه بسیار مدح و ثناى خوبى كه من شایسته‏اش نبودم و تو آن را منتشر ساختى» (دعای کمیل).


انسان در سرزمین حوادث زندگی می‌کند، سرزمینی دستخوش دگرگونی. حوادث یا اموری که باعث تشویش خاطر یا مشغولیت فکری او می‌شوند. این حوادث یا او را در بر گرفته است یا انتظار می رود برای او اتفاق بیفتد. دعا این غرض را برطرف می‌کند چرا که دعا رفع بلای موجود، دفع ضررهای محتمل و جلب خیرات است که نه تنها در قرآن بلکه در منابع باقی مانده از معصومین بخش عظیمی از معارف را به خود اختصاص داده است. اما دعا کارکردی گسترده دارد. آنچه که کارکردِ دعا را می‌تواند به خوبی مشخص کند نگاه به دعا از حیثِ سلاح است.

«إِذَا أَذِنَ اللَّهُ لِعَبْدٍ فِی الدُّعَاءِ فَتَحَ لَهُ بَابَ الْإِجَابَةِ بِالرَّحْمَةِ وَ إِنَّهُ لَنْ یَهْلِكَ مَعَ الدُّعَاءِ هَالِكٌ وَ إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى یَغْضَبُ إِذَا تُرِكَ سُؤَالُهُ فَلْیَسْأَلْ أَحَدُكُمْ رَبَّهُ حَتَّى فِی شِسْعِ نَعْلِهِ إِذَا انْقَطَعَ إِنَّ سِلَاحَ الْمُؤْمِنِ الدُّعَاءُ»، (حضرت محمد(ص))، « رسول اكرم فرمود: هر گاه خدا براى بنده‏ اش اجازه‏ دعا بدهد بزودى خدا با رحمت خود در اجابت را برویش باز كند هر كس دعا كند نابود نمی‌شود و خدا بر بنده ‏اى كه از او چیزى نخواهد خشم می‌كند و باید بنده از خدا بخواهد اگر چه بند كفشش باشد و اسلحه‏ مؤمن دعا كردن است

با این حساب دعا کارکردِ سلاح پیدا می‌کند برای مومنان و آن‌ها در جنگ خود با شیاطین می‌توانند از این سلاح بهره‌ گیرند. البته این جنگ، یک جنگِ نرم تمام عیار است که بین مومنان و شیاطین در می‌گیرد. متناسب با این جنگِ نرم، جنسِ این سلاح نیز باید نرم باشد، چنان‌که امام صادق در روایتی می‌فرمایند: « الدُّعَاءُ أَنْفَذُ مِنَ السِّنَانِ الْحَدِیدِ»، (امام صادق(ع))، «دعا از نیزه‌ی تیز فرو رونده‏تر است.» دعا به دلیل ماهیتی که دارد، مانند نیزه نیست که امکانِ‌ نفوذ محدودی داشته باشد، بلکه از نیزه نیز تیزتر و با نفوذتر است، یعنی به زبان ساده اسلحه‌ای برای میدان‌ها منازعه‌ی نرم است.

اما این سلاح با قدرت نفوذ بالا و بسیار نرم،‌ برای مبارزه و مجاهده با کدام دشمن و برای به کار‌گیری در کدامین میدان است؟ در روایتی از امام هشتم (علیه السلام) آمده كه ایشان از دعا تعبیر می‏كنند به «سلاح انبیا». حضرت فرمودند: «عَلَیْكُم بِسِلَاحِ الْأَنْبِیَاء قِیلَ وَ مَا سِلَاحُ الأَنبِیَاءِ قَالَ الدُّعَاء» حضرت فرمودند بر شما باد به سلاح پیامبران؛ به حضرت گفته شد كه سلاح انبیاء چیست؟ حضرت در پاسخ فرمودند اسلحه انبیا دعا است. دشمن اصلی پیامبران که بود؟ چه کسی یا چه کسانی در مقابل پیامبران صف می‌کشیدند و آن‌ها را از رسیدن به اهدافشان باز می‌داشتند؟

دشمن یا دشمنان پیامبران جز شیاطین جنی و انسی نبودند، شیطان که به عنوان دشمن آشکار، در قرآن به انسان معرفی شده است، یک شیطان جنی است. «لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّیْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبین»، (سوره‌ی بقره، آیه‌ی 168) «پیروى از گام‏هاى شیطان نكنید، كه او براى شما دشمنى آشكار است». البته انسان‌هایی هم که اختیار خود را به شیطان و هوای نفس خود سپرده‌اند عملاً به عنوان شیاطین انسی راه پیامبران را مسدود می‌کردند؛ خداوند در قرآن بیان می‌کند که برای هر پیامبری شیاطینی از جن و انس را به عنوان دشمنان پنهان و آشکار قرار می‌دهد. «وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیاطینَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ یُوحی‏ بَعْضُهُمْ إِلى‏ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما یَفْتَرُون»، (سوره‌ی انعام، آیه‌ی 112)، «و بدین گونه براى هر پیامبرى دشمنى از شیطانهاى انس و جن برگماشتیم. بعضى از آنها به بعضى، براى فریب [یكدیگر]، سخنان آراسته القا مى‏كنند و اگر پروردگار تو مى‏خواست چنین نمى‏كردند. پس آنان را با آنچه به دروغ مى‏ سازند واگذار».

بنابراین دعا، غیر از اینکه در فرآیند ارتباط استراتژیک، یک عنصر موثر برای ایجاد و اصلاح رابطه با خداست، فراتر از آن، می‌تواند سلاحی باشد، برای مقابله با دشمنانی که هم آشکارند و هم پنهان، هم در میدان‌های منازعه‌ی سخت قرار دارند و همه در میدان‌های منازعه‌ی نرم. البته اهمیت دعا در این است که نه تنها در برابر دشمنان آشکار و میادین سخت که حتی در برابر پنهانی‌ترین دشمنان و نرم‌ترین منازعات نیز کارآیی دارد، میادینی که در آن‌ها سلاح‌های دیگر موثر نیستند و اگر انسان بخواهد برای مبارزه با دشمنان خود در این میادین به این سلاح‌های سخت امید ببندد، راه به جایی نخواهد برد و خلع سلاح خواهد شد.


بنابراین در نرم‌ترین نوعِ جنگ یعنی جنگِ انسان با شیطان وسیله‌ایی که راه گشا خواهد بود سلاحی است به نامِ دعا. حال چه تهدیداتی برای خلعِ سلاح کردن بشر وجود دارد و آن را از مهمترین سلاحش برای پیروزی در جنگِ نرم ِ انسان با شیاطین جن و انس غافل می‌کند؟

· ناامیدی: یکی از مهمترین روش‌های شیطان برای خلع سلاح انسان القای روحیه‌ی ناامیدی است. در این مسیر، شیطان تمام تلاش خود را می‌کند تا انسان را با نا امیدی از صراط مستقیم دور کرده و سببِ پویایی را از او بگیرد. با این کار، به مرور یاس از رحمت پروردگار فرد را فرا می‌گیرد، اعتمادش به خدا از دست می‌رود به منفی‌بافی روی می‌آورد و در نهایت زمین و زمان را دچارِ نقصان می‌بیند و مهمترین سلاح‌اش یعنی دعا را بر زمین می‌‌گذارد. «لا یَسْأَمُ الْإِنْسانُ مِنْ دُعاءِ الْخَیْرِ وَ إِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَیَؤُسٌ قَنُوطٌ»، (سوره‌ی فصلت، آیه‌ی 49)، «انسان از دعاى خیر خسته نمى ‏شود، و چون آسیبى به او رسد مأیوس [و] نومید مى‏ گردد.»

· غفلت: در بسیاری از موارد انسان ناامید نیست اما شیاطین جنی و انسی او را دچار غفلت می‌کنند. ذکر و یاد خداوند، در مقابل غفلت قرار دارد که اساساً کارکردِ نماز در این‌ مسئله خود را نشان می‌دهد. یکی از معانی صلات رفتن به خطِ مقدم ِنبرد علیه شیاطین جن و انس است و در معانی دیگر همان دعا و نیایش است. این دو معنی به شدت در هم آمیخته‌اند به گونه‌ای که جزءِ جدایی ناپذیرِ یکدیگر شمرده می‌شوند. از سوی دیگر، ‌محراب به عنوان محلِ عبادت و برگزاری نماز، از حرب می‌آید و به معنای محلِ حرب یا جنگ با شیطان است. از این‌رو در این محلِ حرب، منازعه بر سر ایجاد یا از میان رفتنِ غفلت است. حال آنچه که موردِ تهدید قرار می‌گیرد نماز و یاد خداوند به عنوانِ محملِ سلاحِ دعا است. با این توضیح کسی که دچار غفلت شود و نماز نخواند یعنی نه به میدانِ جنگ علیه بدی‌ها رفته و نه از سلاحش یعنی دعا استفاده کرده است؛ به بیان ساده خلعِ سلاح شده است.

· جبراندیشی: یکی دیگر از سلاح‌هایی که شیطان در برابر سلاح دعا به کار می‌برد، جبراندیشی است. آن‌جا که انسان به صورت افراطی تقدیرگرا و به بیانی محافظه‌کار می‌شود. این‌ اعتقاد که خدا برنامه‌ی زندگیِ انسان را از قبل نوشته و امکانِ تغییر این امورِ از پیش تعیین شده وجود ندارد. این‌جاست که وقتی انسان امور را از پیش تعیین شده بداند دیگر به دعا کردن و خواستن از خالقش نمی‌پردازد و برای بهبود شرایطِ زندگی‌اش خدا را نمی‌خواند در حالی که خدا در قرآن فرموده است: «وَ قالَ رَبُّكُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذینَ یَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبادَتی‏ سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ داخِرینَ»، (سوره‌ی غافر، آیه‌ی 60)، « و پروردگارتان فرمود: «مرا بخوانید تا شما را اجابت كنم. در حقیقت، كسانى كه از پرستش من كبر مى‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى‏آیند.»

اما دعا به عنوان یک سلاح استراتژیک در در روندِ تاریخ چه کارکردهایی داشته است؟ آیا دعا فراتر از یک ساز و کار عبادی بین بنده و معبود، توانسته به سیر و روند تاریخ شکل‌ بخشد؟


آنچه که می‌توان در قرآن، احادیث و آثار باقی مانده از امامان برای آن شاهد گرفت این است که دعا چه در سطح فردی و چه در سطح قومی (تمدنی) تاثیر‌گذار بوده است. در سطح فردی می‌توان به نمونه‌هایی چون تغییر در سرنوشت بشریت در قالب دعای حضرت آدم و حوا و طلب آمرزش آن‌ها اشاره کرد، درخواستی که حضرت آدم در قالب دعا برای آمرزش از خداوند داشت و با آمرزش آن اولین استفاده‌ی موفق از این سلاح رقم خورد. «فَتَلَقَّى آدَمُ مِنْ رَبِّهِ كَلِماتٍ فَتابَ عَلَیْهِ إِنَّهُ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحیمُ»، (سوره‌ی بقره، آیه‌ی 37)، «سپس آدم از پروردگارش كلماتى را دریافت نمود و [خدا] بر او ببخشود آرى، او [ست كه‏] توبه‏پذیرِ مهربان است.»

نمونه‌ی دیگری از استفاده‌ی دعا در سطحِ فردی، موردِ حضرت یونس (ع) است. «وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمینَ»، (سوره‌ی انبیا،‌ آیه‌ی 87) « و (به یاد آر) ذا النون (صاحب نهنگ، یونس بن متّى) را هنگامى كه خشمناك (از میان قوم خود بیرون) رفت، پس گمان كرد كه ما هرگز بر او تنگ نخواهیم گرفت، پس (كارش به جایى رسید كه) در میان تاریكى‏ها (ى سه‏گانه شب و قعر دریا و شكم نهنگ) ندا درداد كه (اى خدا) جز تو معبودى نیست، تو (از هر عیب و نقصى) منزه و پاكى، حقّا كه من از ستمكاران بودم (زیرا عملى كه نتیجه‏اش نقص بهره من بود بدون توجه به جا آوردم)»

حضرت یونس از طرف پروردگار مبعوث بر اهل نینوى شد و آن‌ها را دعوت كرد ولى ایمان نیاوردند پس نفرینشان كرد و از خدا خواست تا عذابشان كند همین كه نشانه‏هاى عذاب نمودار شد قومش توبه كردند و ایمان آوردند. خدا عذاب را از ایشان برداشت اما یونس با عصبانیت و غضب از میان‌شان رفت و خداوند صحنه‏اى به وجود آورد كه در نتیجه‌ی آن یونس به شكم یك ماهى بزرگ فرو رفت و در آن‌جا زندانى شد. تا آنكه خداوند او را به واسطه‌ی دعایی که به درگاهش کرد از شکم ماهی نجات داد و دوباره به سوى قومش فرستاد.

در سطح اجتماعی، قومی و تمدنی نیز آیه‌ «انّ الله لا یُغیِّرُ ما بقوم حتّی یغیّرو ما بانفسهم» کلیدی‌ترین راه تغییر سرنوشت را خود انسان می‌داند که یکی از پیش زمینه‌های این تغییر دعاست. در مثالی دیگر می‌توان به دعای مرزبانان امام سجاد(ع) اشاره کرد. فتح اسپانیا و شبه‌جزیره‌ی ایبری، مصادف با دوران امام سجاد (ع) بود. طارق ابن زیاد و دوستانش به مرزهای سرزمین‌های تحت حاکمیت مسلمین زدند و توانستند پایه‌های حکومتی را بگذارند که 800 سال در جنوب اروپا دوام داشت و پیشرفته‌ترین جنبه‌های تمدنی را در زمان خود از اسلام و مسلمین به رخ اروپای عقب مانده کشید. در واقع دعای امام سجاد در قالب دعای مرزبانان بود که بدرقه و کمک حالِ طارق و یارانش شد و توانست در سطحِ تمدنی اثری 800 ساله در قاره‌ای بگذارد که مسیحیت در آن حاکمیت تام و تمام داشت.

امام در این دعای طولانی جهانی می‌اندیشد و حتی تسلط خاندان بنی امیه و مروانیان بر خلافت اسلامی مانع از اتخاذ این سیاست نمی شود. امام در همه فرازهای دعا از تعبیر «مسلم» و «مسلمین» و «اهل ثغور» استفاده می‌کند که اصطلاح عام‌تری نسبت به مومنان یا شیعیان اهل بیت است تا با تحکیم هویت مشترک به مقابله با دشمن مشترک بپرازد.

«وَ حَصِّنْ ثُغُورَ الْمُسْلِمِینَ بِعِزَّتِكَ، وَ أَیِّدْ حُمَاتَهَا بِقُوَّتِكَ، وَ أَسْبِغْ عَطَایَاهُمْ مِنْ جِدَتِكَ. اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ كَثِّرْ عِدَّتَهُمْ، وَ اشْحَذْ أَسْلِحَتَهُمْ، وَ احْرُسْ حَوْزَتَهُمْ، وَ امْنَعْ حَوْمَتَهُمْ، وَ أَلِّفْ جَمْعَهُمْ، وَ دَبِّرْ أَمْرَهُمْ، وَ وَاتِرْ بَیْنَ مِیَرِهِمْ، وَ تَوَحَّدْ بِكِفَایَةِ مُؤَنِهِمْ، وَ اعْضُدْهُمْ بِالنَّصْرِ، وَ أَعِنْهُمْ بِالصَّبْرِ، وَ الْطُفْ لَهُمْ فِی الْمَكْر»، (صحیفه‌ی سجادیه‌ی دعای مرزبانان)، «بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و مرزهاى مسلمانان را به پیروزمندى خویش استوار گردان و مرزبانان را به نیروى خود یارى ده و از خزانه‌ی فضل خویش عطایشان به فراوانى ارزانى دار. بار خدایا، درود بفرست بر محمد و خاندان او و شمارشان افزون كن و سلاحشان برنده. حوزه‏هاشان حراست فرماى و پیرامونشان را نفوذ ناپذیر گردان. جمعشان متحد كن و خود به تدبیر كارهاشان پرداز.»

با در نظر گرفتن دعا به مثابه سلاح، صحیفه‌ی سجادیه را می‌توان به عنوان انباری پر از سلاح و مهمات در نظر گرفت. انباری که سلاح‌های آن نه تنها در سطحِ فردی بلکه در سطح تمدنی نیز کارآمدی خود را ثابت کرده‌اند.

اعجاز دعا در هشت سال دفاع مقدس، در جنگ سی و سه روزه و در همه‌ی اقداماتی که علیه شیاطین و دشمنان انجام شده و می‌شود، خود را نشان داده است. در سخت‌ترین و پیچیده‌ترین عملیات‌ها دعا و توسل به ائمه‌ی اطهار راه‌گشا بوده است.

دعا به مثابه سلاح، چه به لحاظ ابزاری برای ارتباط استراتژیک، چه به لحاظِ سلاحی استراتژیک، ساز و کاری است که کمتر به اهمیت آن از این حیث پرداخته شده است. از این‌رو مهندسی معکوس اجزای سازنده‌ی این ابزارِ تهاجمی و دفاعیِ پیچیده در جنگِ نرم، می‌تواند نقشِ مهمی در شناختِ آن داشته و اهمیتِ چنین ساز و کاری را در شکل‌‌دهی به روابط ما بین خالق و مخلوق، و اثر گذاری آن‌را چه در سطح فردی و چه در سطحِ تمدنی نشان دهد.

علی رهجو


ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، جنگ نرم، دین و زندگی، سبك زندگی اسلامی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سخنان جنجالی کشیش ایتالیایی ؛
آمار خشونت علیه زنان در جهان چگونه است؟ چه عواملی سبب خشونت علیه زنان می شود؟ رفتارهای زنان به چه میزان در خشونت های علیه ایشان مؤثر است؟ کشیش ایتالیایی که مجبور به استعفا شد، که بود؟ چرا ... برای روشن شدن سؤالات فوق با گزارش ویژه مشرق همراه شوید.

گروه گزارش ویژه مشرق ؛ در دنیای "مدرن" یا دنیای سرمایه داری جهانی وضع بدین گونه است كه اگر شخصی حرف حقی را بزند ولی حرفش با سیاست‌های جهانی و لابی‌های قدرتمند سیاست و ثروت همخوانی نداشته باشد، محكوم به نابودی و فراموشی است و هیچ فرقی نمی‌كند این شخص سیاستمدار باشد، تاجر باشد، رئیس جمهور باشد، كشیش باشد و یا هر منصب دیگری، مهم همسویی با سیاست های پشت پرده است.

"دون پیرو کورسی"، کشیش دهکده سان تِرِنسو ایتالیا می‌گوید: دلیل افزایش خشونت علیه زنان "دامن‌های کوتاه و لباس‌های نامناسب آن‌ها است" و فقط همین عبارت كافی است تا سازمان‌های دفاع از حقوق زنان در ایتالیا و غرب علیه او اعلام جرم كنند و بگویند او آزادی زنان را محدود كرده و به آنها توهین كرده است، فشارهای وارده به حدی بوده است كه كشیش ایتالیایی اعلام می‌كند از سمت خود استعفا می‌دهد!!![1]


دون پیرو کورسی

لینک دانلود

به راستی اظهارات این كشیش ایتالیایی ساكن تمدن غرب چه میزان از واقعیت فرهنگی غرب را بیان می‌كند؟ آیا اظهارت او تا این حد خلاف واقع است كه سازمان دفاع از حقوق زنان علیه او اعلام جرم كند؟ چرا با وجود دلایل منطقی و علمی مبنی بر تجاوزهای جنسی علیه زنان به دلیل رفتارهای پرخطر و تحریک آمیز، هیچ صدایی برای رفع این مشکل از غرب شنیده نمی شود؟ آیا استدلال آزادی زن در جامعه غربی می تواند پاسخ مناسبی بری حل این معضل غربی باشد؟

از سوی دیگر، در دنیای مدرن جهانی وضعیت زنان بدین گونه است:

  • تجارت غیر قانونی جنسی سراسر سیاره را در برگرفته است، هر سال صدها هزار زن ربوده شده و مورد تعدی و اجبار قرار گرفته، به منظور بردگی جنسی مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند.
  • در هندوستان 400 تا 500 هزار روسپی کودک وجود دارد، در تایلند 800 هزار کودک و نوجوان مجبور به روسپی گری شده‌اند.
  • هر روز در ایالات متحده آمریکا 4 زن توسط شوهران یا دوستشان به قتل می‌رسند.
  • هرسال در ایالات متحده آمریکا حداقل 2 تا 4 میلیون زن کتک می‌خورند.
  • هرسال تقریباً 132000 زن گزارش می کنند که قربانی تجاوز یا اقدام به تجاوز بوده اند. برآورد شده است که تعداد زنانی که مورد تجاوز قرار می گیرند، و آن را گزارش نمی کنند، بسیار بیشتر و 2 تا 6 برابر موارد گزارش شده است.[2]



اعتراض مردم ایتالیا به افزایش خشونت علیه زنان در این کشور

آنچه در این گزارش بررسی می شود، انواع خشونت ها علیه زنان، آمار خشونت علیه زنان در غرب و آمریکا و همچنین بررسی دلایل خشونت های انجام گرفته علیه انان است.

بنابر اعلام مؤسسات پژوهشی در غرب خشونت علیه زنان در اشكال مختلفی صورت می‌گیرد كه عبارتند از:

1- خشونت های داخلی یا خانگی: منظور از خشونت های داخلی بالاگرفتن مشاجره میان زن و مرد است و اصولا در اینگونه مشاجرات كه سسب خشونت علیه زنان می شود، در نوعی از زندگی دو نفره اتفاق می افتد كه زن و مرد نسبت به یكدیگر هیچ تعهدی ندارند و تنها برای برطرف كردن غرایز در كنار یكدیگر قرار گرفته‌اند و خود انواع مختلفی دارد، با توجه به آمار، بیش از 5 میلیون زن در سال، مورد خشونت خانوادگی قرار می‌گیرند، با توجه به امار منتشر شده توسط سازمان های ذی ربط، خشونت داخلی در کشور ایتالیا بیش از کشورهای دیگر است.[3]




2- خشونت یا سو استفاده عاشقانه: یکی دیگر از خشونت های معمول به خصوص در غرب، خشونت عاشقانه است، به نحوی که فرد در اوج علاقه به شخص مقابل چه از نظر عاطفی و چه از نظر جنسی، به عمد سبب آزار و اذیت، دوست و یا همسر خود می شود، در این مورد فرد به دلیل اینکه بتواند طرف مقابل را کنترل کند مرتکب این خشونت می شود و اغلب میان زوج هایی اتفاق می افتد که با یکدیگر ازدواج نکرده اند.[4]




3- خشونت یا سواستفاده روحی: این نوع از خشونت نیز با توجه به اسم قرار گرفته روی آن شامل آزارهای روحی و روانی است که فرد با اعمال و اقدامات خود انجام می دهد، به عنوان مثال عصبی کردن فرد مقابل، بی محلی و بی اعتنایی، رفتارهای تهییج کننده، تحقیر، اهانت های زبانی و ... نمونه ای از اشکال خشونت های روانی است.[5]




4- قاچاق انسان: این نوع از خشونت مدلی مدرن از برده داری کلاسیک است که کودکان و به خصوص زنان برای مسائل جنسی، تجارتی تحت انواع خشونت ها قرار می گیرند.[6]

5- تجاوز و سواستفاده جنسی: از دیگر انواع خشونت علیه زنان است که در همه ملت ها و اقشار از هر سطحی وجود دارد اما با توجه به فرهنگ هر ملتی کم و زیاد می شود.




6- خشونت علیه زنان مهاجر و پناهنده

7- خشونت علیه زنان کارگر

8- خشونت علیه زنان معلول[8]

و ... 



آمار خشونت علیه زنان چگونه است؟

به گفته‌ی سازمان عفو بین‌الملل خشونت در خانواده بیش از ابتلا به سرطان و تصادفات جاده‌ای، عامل مرگ یا معلولیت جسمانی زنان اروپایی در سنین ۱۶ تا ۴۴ سالگی است.

  • براساس آمار جهانی ۹۰ درصد از قربانیان خشونت خانگی زنان و حدود ۱۰ درصد مردان هستند
  • آمار خودکشی در زنان دوبرابر مردان است و زنان مجرد کمتر از مردان مجرد دست به خودکشی می‌زنند و بالعکس خودکشی در میان زنان متأهل بیش از خودکشی مردان متاهل است.
  • درهر ۱۸ ثانیه در سطح جهان یک زن می‌میرد.
  • براساس امار بهداشت جهانی در هر ۱۸ ثانیه یک زن مورد حمله یا بدرفتاری قرار می‌گیرد.
  • در نزدیک به ۵۰ پیمایش در تمام نقاط جهان ۱۰ تا ۵۰ درصد از زنان به نحوی از انحناء مورد بدرفتاری فیزیکی همسرانشان واقع شده‌اند و در نزدیک به یک سوم تا نیمی از موارد بدرفتاری فیزیکی با خشونت روانی همراه بوده است.[9]




خشونت علیه زنان در قالب تجاوز جنسی، در آمریکا رتبه بالایی دارد

موسسه RAINN در گزارشآماری قابل توجه خود فاش ساخت که 44 درصد از قربانیانی (عمدتاً زنان) كه در آمریكا مورد تجاوز قرار می‌گیرند، كمتر از 18 سال سن داشته و 80 درصد از آنان سن‌شان كمتر از 30 سال است.

در این گزارش همچنین تصریح شده كه سالانه 213 هزار نفر در آمریكا قربانی تجاوز جنسی می‌شوند. در سال 2007 این آمار به 248300 تن رسید. این آمار ظاهراً اعم از مردان و زنان قربانی تجاوز جنسی است اما بدیهی است كه تعداد زنان به مراتب بیشتر از مردان است.

بنابر همین گزارش، قریب به 60 درصد از تجاوزات جنسی هرگز به پلیس گزارش نمی‌شوند و از هر 16 متجاوز، 15 نفر حتی یك روز زندان هم به‌خاطر این جرم تحمل نمی‌كنند؛ در واقع دولت آمریکا با ایجاد حاشیه امن برای متجاوزان، خیال آن‌ها را از تحت تعقیب قرار گرفتن و مجازات شدن در صورت ارتکاب این جرایم راحت کرده است.

RAINN در یكی دیگر از صفحات خود تصریح كرده كه طی 13 سال گذشته، چهار میلیون و دویست‌ هزار نفر در آمریكا قربانی تجاوز جنسی واقع شده‌اند.[10]


نیشن‌مستر: کشورهای غربی حائز بالاترین رتبه‌ها!

پایگاه اطلاع‌رسانی نیشن‌مستر در یكی از صفحات خود، نمودارهایی را در خصوص تعداد قربانیان تجاوز به عنف در كشورهای جهان تنظیم كرده که ایالات متحده آمریكا در این رده‌بندی در جایگاه سیزدهمین واقع شده است؛ جالب اینکه تمام کشورهای غربی مدعی رعایت حقوق بشر، از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، کانادا و سوئد، در 10 رتبه اول قرار دارند و تنها ایتالیا با رتبه یازدهم، نتوانسته در میان 10 کشور برتر قرار بگیرد!
در این نمودار که 20 کشور اول در این زمینه نشان داده شده، هیچ کشور اسلامی به چشم نمی‌خورد.[11]




دلایل روند رو به رشد خشونت علیه زنان در غرب، چیست؟

آنچه در کنار امار رو به رشد خشونت علیه زنان مهم و اساسی به نظر می رسد، دلایل گفته شده برای خشونت علیه زنان است؛ فارغ از فرهنگ خشونت طلب غربی و هالیوودی که مسبب بسیاری از رفتارهای خشونت آمیز علیه زنان و کودکان است، مسائلی دیگری وجود دارد که سرنخ فهم مشکلات زنان در غرب است. تقریبا در تمامی پزوهش های انجام شده در نقاط مختلف اعم از آمریکا، اروپا، آسیا و ... فرهنگ منحرفانه زنانه یکی از مسائلی است که مردان و بعضا زنان روی آن تکیه می کنند.




در تحقیقات انجام شده، رفتارهای محرک، زننده و جنسی زنان به علاوه نوع پوشش زنان در اجتماع و مکان­های خاص همچون کلوپ­ های شبانه، مواردی است که در فاکتورهای خشونت علیه زنان دیده می ­شود؛ آنچه در این بین قابل توجه است، اختصاص درصد 40 تا 50 درصدی به رفتارهای تحریک آمیز زنان به عنوان علت خشونت یا تجاوز جنسی علیه زنان معرفی شده است.

در تحقیق انجام شده توسط مؤسسه تحقیقاتی آلبرتا، 40 درصد مردان پوشش زننده و تحریک آمیز زنان در اجتماع به خصوص کلوپ های شبانه­ را به عنوان دلیلی برای رفتارهای خشونت­ آمیز جنسی دانسته­ اند[12]؛ از سوی دیگر، درصدی از مردان رفتارهای تحریک آمیز همچون رقص زنان در کلوپ­ های شبانه را دلیلی برای راضی بودن زنان به برقراری رابطه جنسی معرفی کرده ­اند[13].

در تحقیق انجام شده توسط مؤسسه "Opinion Matters"[14] انگلیس، قرارگرفتن زنان با لباس محرک در کنار مردان، تنها شدن زن با مرد در مکان­های خاص، نوشیدن مشروبات الکلی زن همراه با مرد، رقص تحریک­ آمیز زنان در کنار مردان، همه نمونه­ هایی از دلایل تحریک شدن مردان برای تجاوز و یا سواستفاده جنسی از زنان است.[15]


  • لباس های محرک: 29 درصد
  • نوشیدن مشروبات الکلی: 69 درصد
  • اقدامات جنسی از سوی زنان: 73 درصد
  • رفتارهای تحریک آمیز از سوی زنان: 21 درصد
  • رقص تحریک آمیز همراه با مرد در کلوپ شبانه: 22 درصد

و ...

آنچه در کنار این موارد ذکر شده، زندگی سراسر تحریک آمیز در غرب نیز یکی از موارد خشونت های جنسی علیه زنان است، بنابر اظهارات یکی از مردانی که مرتکب تجاوز جنسی شده است، فیلم­ها و صحنه ­های تحریک آمیزی که روزانه در ذهن وی به جا می ماند، یکی از عواملی است که سبب می ­شود خشونت علیه زنان را مرتکب شود.

جمع بندی

آنچه گفته شد، گوشه ای از تمدن مدرن جهانی است و در این تمدن انسان نه تنها به حق خود نرسیده است بلكه از حقوق ابتدایی خود نیز محروم است، در این تمدن به ازای حقوق مورد ادعای غرب، زنان حق دارند آزاد باشند، آزاد بپوشند، آزاد رفتار كنند و ... حال آنكه همین آزادی بدون قید و شرط، بلایی شده است به نام خشونت علیه زنان.

از سوی دیگر، بواسطه آزادی های داده شده در غرب به زنان، رفتارهای زننده و تحریك آمیز زنان در اشكال مختلف، خود عاملی برای آزار و اذیت انها محسوب می شود و بنابر شواهد هیچ كس به دنبال حل معضل نیست بلكه همه به ارائه صورت مسئله یعنی افزایش خشونت علیه زنان می پردازند.

در كنار بی تفاوتی غرب به این معضل، كسانی همچون كشیش ایتالیایی كه به درستی می گویند دلیل خشونت علیه زنان لباس های محرك زنان است، به نقص حقوق بشر محكوم می شوند و همان زن غربی علیه او شعار می دهد و این معمای فرهنگ لیبرالیسم است.




منابع و مآخذ:


[1] - http://www.thedailybeast.com/articles/2012/12/28/catholic-priest-blames-italy-s-stiletto-murders-on-women.html

[2] - http://www.womenshealth.gov/violence-against-women/types-of-violence/domestic-intimate-partner-violence.html

[3] - http://en.wikipedia.org/wiki/Domestic_violence

[4] - http://www.thehotline.org/is-this-abuse/teens-and-dating-abuse/

[5] - http://www.counselingcenter.illinois.edu/?page_id=168

[6] - http://www.unodc.org/unodc/en/human-trafficking/what-is-human-trafficking.html

[7] - http://ccrweb.ca/en/violence-against-women

[8] - http://www.womenshealth.gov/violence-against-women/types-of-violence/index.html

[9] -http://www.sbrapecrisiscenter.org/04Information/info.html

[10] - http://www.rainn.org/get-information/statistics/frequency-of-sexual-assault

[11]  -http://www.nationmaster.com/graph/cri_rap_vic-crime-rape-victims

[12] - http://www.huffingtonpost.ca/2012/03/13/violence-against-women-alberta_n_1341283.html

[13] - http://www.womensgrid.org.uk/archive/?p=4644

[14] - http://www.opinionmatters.co.uk/

[15]   -http://policeauthority.org/metropolitan/publications/briefings/2010/1004/index.html


ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، افشاگری، خبرها، فرهنگی، آمریکا و غرب یک دروغ بزرگ، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
ماجرای بی‌مبالاتی در انتشار عکس‌های غیر متعارف در فیس‌بوک و فضای مجازی، معضلی است که به درمان هر چه سریع تر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار وبگردی باشگاه خبرنگاران‌، در طی هفته‌های اخیر انتشار تصاویر مستهجن و بدون حجاب عده معدودی از به اصطلاح بازیگران سینما و تلویزیون در مجالس و محیط‌های عمومی جدا از آنکه تأسف و تاثر را برانگیخت، گمانه زنی‌هایی را نیز در بین مخاطبین شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده است.

این تصاویر که همگی در مناسبات عمومی و فضای غیر شخصی گرفته شده‌اند این ابهام را ایجاد می‌کند که گویا شخص یا اشخاص مورد نظر با نیت خاص و غیر مسئولانه‌ای که از قبل تصمیم گرفته شده باشد نسبت به انتشار آن اقدام می‌کنند. انتشار این تصاویر حتی با کوچکترین اعتراض ظاهری نیز از سوی این افراد واکنشی در پی نداشته است.

این افراد باید بدانند انتشار یک عکس به‌صورت عمومی در یک شبکه اجتماعی و یا وبلاگ، حریم خصوصی آنان محسوب نمی‌شود. چرا که در صورتی‌ که این عکس به‌ صورت خصوصی منتشر شده باشد، قابلیت مشاهده توسط دیگران را ندارد.




لزوم رعایت موازین شرعی و مناسبات فرهنگی در جامعه مسلمان کشورمان امری بدیهی است که به نظر می‌رسد عده معدودی از اشخاص کم تعهد مرتبط در فرهنگ سازی و هنر این مرز و بوم به آن بی توجهی می‌کنند و لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که نمایش عکس بی‌حجاب در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک ولو با بیننده محدود اشتباه و گناه است اما اشاعه آن در سایت‌های عمومی اینترنت توسط دیگران نیز اشتباه و گناهی بزرگتر است.



جدای این مساله این اقدام زمینه سوء استفاده کلاشان و بدخواهان را نیز از این جماعت براحتی فراهم می‌آورد. ساخت اکانت‌ها و پروفایل‌های تقلبی و جعل هویت اشخاص در شبکه‌های اجتماعی را می‌توان نمونه‌ای از این گونه اقدامات بر شمرد که بارها باعث گرفتاری و دردسر برای آنان شده است.



در پایان باید به نقش مسئولان و نهادهای ناظر بر این مساله نیز اشاره‌ای داشت. حضور پررنگ‌تر و پیگیری مناسب‌تر این گونه ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی از سمت آنان و جلوگیری از انتشار چنین تصاویری می‌تواند کمک شایانی به حل این معضل فرهنگی در فضای مجازی را به همراه داشته باشد


ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، خبرها، فرهنگی، تفکرات غرب زده، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
آیت‌الله مصباح یزدی:نمی‌توان با خدا بازی کرد

مدیر موسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی‌ گفت: وقتی فهمیدیم عالم یک کارگردانی دارد،‌ باید به خودمان بقبولانیم که با خدا نمی‌توان بازی کرد.

به گزارش فارس آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای انجمن معرفت شناسی حوزه علمیه‌ بیان کرد: معرفت‌شناسی به عنوان یک رشته مستقل در فلسفه عمر طولانی ندارد.
 
وی با بیان اینکه معرفت‌شناسی در تاریخ ضبط شده اما در فلسفه به عنوان بحث و رشته خاصی در گذشته مطرح نبوده است،‌ اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در علوم تجربی به وجود آمده موجب شده داده‌های این علوم به این نتیجه برسند که نمی‌توان خیلی به نتیجه علوم که شخصی هستند،‌ تکیه کرد.
 
پیشرفت چشمگیر علوم فلسفی نسبت به 50 سال قبل
 
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اینکه معرفت‌شناسی در سال‌های نه چندان دور وارد فلسفه شده است اذعان کرد: نخستین حرکتی که به عنوان معرفت شناسی در عصر حاضر صورت گرفت را علامه طباطبایی و شهید مطهری انجام دادند.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه تصریح کرد: اگر ما این مباحث را در حال حاضر با 50 سال قبل حوزه و عالم اسلام مقایسه کنیم،‌ متوجه پیشرفت‌های چشمگیر آن خواهیم شد.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه اضافه کرد: حرکت‌هایی از این قبیل توسط اساتید مختلف حوزه علمیه از جمله امام خمینی(ره) شروع شده بود که نیمه تمام باقی مانده بود، ‌این حرکت شجاعانه‌ای بود که این دو استاد بزرگ،‌ در فلسفه بحث جدیدی را مطرح کردند و این بحث را مورد بررسی قرار دادند.
 
تعصب یکی از بزرگترین آفات علم است
 
آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: یکی از برکات پیروزی انقلاب اسلامی ایران این بود که در حوزه علمیه، ‌فضا برای اینچنین بحث‌هایی ایجاد شد و بحث‌های فلسفی از حالت خشکی و گاهی آمیخته با تعصب خارج شد.
 
مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ‌ تعصب را یکی از آفت‌های بزرگ علم دانست و افزود: اگر قرار باشد انسان نسبت به علم پیش داوری داشته باشد ‌علم هیچ‌زمانی پیشرفت نمی‌کند.
 
برخی نقص‌های فلسفه از حاملین آن است
 
‌عضو مجلس خبرگان رهبری در ارتباط با کاستی‌های ایجاد شده در بحث فلسفه‌ ابراز داشت: بخشی از کمبودهایی که در بخش‌های مختلف فلسفه ما به وجود آمده‌ ممکن است مرتبط با علل طبیعی از جمله اختلافات سلیقه و گرایش‌های متفاوت باشد.
 
استاد برجسته حوزه علمیه عنوان کرد: این در حالی است که اگر درست بررسی کنیم،‌ می‌بینیم که شاید همه این عوامل طبیعی نبوده و برخی از آنها،‌ به دلیل کاستی‌ها و نقص‌هایی است که در حاملین این علوم وجود داشته یعنی این افراد راه را درست نرفته‌اند.
 
آیت الله مصباح یزدی اضافه کرد: یکی دیگر از عواملی که موجب این کاستی‌ها شده‌ افرادی هستند که به مخالفت با بحث‌های فلسفی برخاسته‌اند.
 
وی ادامه داد: اگر برخوردها به صورت پخته‌تر و منطقی‌تر انجام شود‌ به فلسفه ما ضربه وارد نمی‌شود،‌ برخورد‌های تند باعث عدم پیشرفت علم خواهد شد.
 
برجستگی فقه شیعه به دلیل آزادی بیان مباحث مختلف است
 
مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) برجستگی فقه شیعه را به دلیل آزاد بودن طرح مباحث مختلف دانست و گفت: وجود تضارب آراء و نظر موجب پیشرفت علم و فقه می‌شود.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برای پیشرفت در علوم فلسفی ‌ما باید از اختیار نظر در مباحث علمی هراسی نداشته باشیم و اجازه بدهیم این نظرات در سطح عالی بیان شود.
 
استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه برخی به دنبال خراب کردن چهره فلسفه و علوم فلسفی هستند، تصریح کرد: امروز بیان مسائل دینی جز به استفاده از مباحث فلسفی و عقلی امکان‌پذیر نیست و‌ نباید این علوم را به سادگی زیر سئوال برد.
 
آیت الله مصباح یزدی افزود: وقتی ما به این نکته رسیدیم که این عالم صاحب و کارگردانی دارد و هیچ پدیده‌ای از اراده او خارج نیست،‌ این را باید به خودمان بقبولانیم که با خدا نمی‌توان بازی کرد.
 
وی با اشاره به آیه 142 سوره نساء که خداوند می‌فرماید "یُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ" تاکید کرد: حسابمان را به‌خدا صاف کنیم‌ در تمام علوم و فعالیت‌ها ‌از اول با خدا عهد و پیمان ببندیم که در رضای خدا گام برداریم و خدا به ما توفیق انجام وظیفه برویم.
 
مطلبی را که می‌فهمیم ابتدا خودمان علم کنیم
 
مدیر موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ تاکید کرد: ما باید سعی کنیم یک مطلبی را که می‌فهمیم‌ اول خودمان استفاده کنیم و بعد آن را به دیگران منتقل کنیم.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری منابع دینی را مهمترین منابع در دست انسان دانست و گفت: هیچ وقت نسبت به قرآن و روایات و منابع دینی کوتاهی نکنیم،‌ آنها خیلی بالاتر از فهم و درک ما هستند.
 
استاد برجسته علوم فلسفی اضافه کرد: نباید تصور کنیم که قرآن تجربه‌پذیر است و آن را با علوم مختلف مورد سنجش قرار دهیم.


ادامه مطلب


نوع مطلب : آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، دین و زندگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


نیکولو برناردو ماکیاولی، فیلسوف مشهور ایتالیایی در سال 1469 میلادی در شهر فلورانس متولد شد. ماکیاولی که با نوشتن کتاب «شهریار» معروف شده، به عنوان فیلسوف سیاسی ضد اخلاق شناخته می‌شود. بخشی از اندرزهای وی به پادشاه، در کتاب شهریار به این شرح است: «داشتن صفات خوب چندان مهم نیست. مهم این است که پادشاه فن تظاهر به‌ داشتن این صفات را خوب بلد باشد.» در میان نظریات ماکیاولی، این نیز وجود دارد که «شهروندان مسلح، بهترین تضمین برای گره زدن منافع قوای مسلح و شهروندان عادی هستند. ارتش‌های ثابت، دشمن نظام‌های جمهوری هستند و بهترین راه مقابله با آنها، مسلح کردن مردم است.»
آمریکا نه‌تنها در عرصه داخلی بلکه در عرصه خارجی نیز از اندیشه‌های ماکیاولی تاثیر پذیرفته است. در این میان این نظریات بیشتر در قانون اساسی ایالات متحده لحاظ شده است.

ژول بارلو شاعر و فیلسوف سیاسی در قرن هجدهم نوشته که یکی از نقاط قوت جمهوری آمریکا آن است که از هر شهروند یک سرباز و از هر سرباز یک شهروند ساخته است! این جمهوری نه‌تنها به هرکس اجازه می‌دهد که سلاح داشته باشد، بلکه مجبورش می‌کند که صاحب سلاح باشد. بارلو یک جمله جالب دیگر هم دارد: «وظایف یک انسان را فراموش کن، وظایف یک سرباز را بیاموز«.






* خشونت، صنعت سرگرمی در امریکا


امروزه در ورزش جهان خشونت به عنوان بخشی پذیرفته شده در ورزش تلقی می گردد. خشونت صنعت سرگرمی ایالات متحده است که در ورزش نیز ورود پیدا کرده است؛ به طوری که در ورزش هایی مانند هاکی روی یخ، فوتبال آمریکایی و بوکس بخش جدایی ناپذیر آنها به شمار می رود.

زمانی که در بازی هاکی روی یخ، میان بازیکنان دو تیم درگیری اتفاق می افتد، طرفدارانی که در حال بازگشت به خانه هایشان هستند را دوباره در جای خود میخکوب نگه می دارد. حتی زمانی که طرفداران، تیم خود را در حال شکست می بینند، باز هم از زد و خورد دو بازیکن، هیجان زده شده و خوشحال می شوند. داور بازی نیز این اجازه را به بازیکنان دو تیم می دهد که آزادانه مجادله خود را دنبال کنند. خشونت در ورزش ایالات متحده به سرگرمی تبدیل شده و باعث جذب بینندگان و رونق گردش اقتصادی شده است.





* لذت تمسخر و نابودی حریف!

ورزش دیگری که براستی رنگ و بوی منحصر بفرد آمریکایی دارد و بسیاری از آن به عنوان یک ورزش ناب در این جامعه نام می برند، فوتبال آمریکایی است. برای کسب موفقیت در این ورزش، مجموعه ای از عوامل از جمله ترکیبی از قدرت، سرعت و چابکی ضروری است؛ اما عاملی که بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد، جسارت و شجاعت است.

زمانی که در بازی حریف را با جسارت تمام نقش زمین می کنید یا احساس اینکه حریف به سد محکمی برخورد کرده، در میان جمع احساس قدرت می کنید. البته این تمام ماجرا نیست؛ بلکه در ادامه با تمسخر او، قدرت خود را به حاضران نمایان می سازید. در واقع قدرت ناشی از خشونت در ورزش های امریکایی، "سوپر پاور بودن" را به شهروندانش می آموزد.

امریکایی ها در فیلم ها و تئاتر های خود مضامینی از قبیل تاریکی شب، افراد بد یا مردان ابرقدرت را به تصویر می کشند. تمام این شخصیت ها دارای ویژگی خاصی هستند و آن هم فراتر بودن از قانون است. این فرهنگ در مردم امریکا این تصور را به وجود آورده که این ملت از دیگران مستثنی هستند.



* تاثیر ورزش در جنایات امریکایی

فوتبال امریکایی چه از لحاظ یک ورزش و چه از منظر یک صحنه تماشایی، به ما می‌آموزد که در سایه استفاده از قدرت برای سلطه بر دیگران، احساس خوشحالی و شادمانی کنیم. وقتی سربازان امریکایی مردم ویتنام، ژاپن، عراق و افغانستان را به خاک و خون می‌کشیدند و زمانی که شاهد وحشیانه ترین شکنجه ها روی زندانیان بگرام، ابوغریب و گوانتانامو بودیم، این سوالی در اذهان تداعی می شد که چگونه انسان می تواند حتی از حیوانات درنده هم وحشی تر باشد و با بی رحمی تمام این جنایات را رقم زند؟


البته بخشی از پاسخ این سؤال به آموزش‌های نظامی ارتش که به سربازان می‌آموزد تا از دستورات تبعیت کرده و احساسات همدلی و مهربانی را کنار بگذارند، باز می‌گردد. اما بخشی از این پاسخ نیز به چگونگی تبدیل خشونت‌های جسمی به راهبرد بقا در ورزش‌هایی نظیر فوتبال امریکایی و بوکس مربوط می‌شود. فوتبال کودکان آنها را برای تبدیل شدن به سربازان آینده، مهیا می کند چرا که می‌آموزند از جسم خود به عنوان یک اسلحه استفاده کنند. آنها یاد می گیرند ارزش خود را با مقدار نیروی ضربه‌ای که به حریف وارد می‌کنند، محاسبه کنند. در نهایت، بر اساس فلسفه داروین می آموزند که افراد ضعیف‌تر از خود و آسیب دیده را به استهزاء بکشند.

فوتبال آمریکایی تنها یک مثال است چرا که ورزش‌های دیگر نیز می‌توانند به کودکان، ارزش دهی به قدرت را بیاموزند تا از آن برای سلطه بر دیگران بهره ببرند. بدین ترتیب، ورزش‌هایی که این آموزش‌ها را می‌آموزند، به امپراطوری‌های دنیا این امکان را می‌دهند که نسل بعدی نیروهای جنگجو را مهیا سازند.

* محمود خدائی

http://forum.doshmanshenasi.com/f124


ادامه مطلب


نوع مطلب : مقالات، فرهنگی، خبرها، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوست دار هر که او را دوست دارد، و دشمن دار هر که با او بستیزد، و زره محکمت را بر او بپوشان، و فرشتگانت را گرداگرد او قرار ده. . .

 

خبرگزاری شبستان: یونس بن عبدالرحمان از امام رضا(ع) روایت کرده است که آن حضرت به دعا براى صاحب الزمان(ع) امر مى فرمود و یکى از دعاهاى ایشان براى آن حضرت چنین بود:

پروردگارا
بر محمّد و خاندانش درود فرست، و از دوستت، خلیفه ات، حجّتت بر خلقت، و آن زبانى که معرف توست و گویاى حکمت تو، و آن چشم بیناى تو در میان مخلوقاتت، و گواه بر بندگانت ... بزرگمرد مجاهد کوشا، بنده پناهنده به تو، دفاع کن.

خداوندا!
او را از شرّ آنچه آفریدى و پدید آوردى و ایجاد نمودى و پروراندى و تصویر نمودى در امان دار، و او را از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و چپ، و از بالا و پایین محافظت فرما، آنگونه که هر که در حفاظت تو باشد ضایع نشود.
در وجود او، پیامبرت را، و وصى پیامبرت را، و پدرانش را؛ پیشوایانت و ارکان دینت را که درود تو بر تمامى آنان باد حفظ نما و او را در امانت خودت که هرگز ضایع نشود، و در همسایگى ات که مورد تعرّض قرار نگیرد، و در نگهدارى و حمایت خودت که مورد ظلم واقع نشود، قرار ده.

خدایا!
او را به امان محکمت در امان دار، که هر که در آن قرار گیرد، هرگز شکست نخورد، و او را درحمایت خودت که هر که در آن باشد ظلم نبیند قرار ده، و او را به یارى برترت یارى ده، و به قدرتت توانایش کن، و فرشتگانت را پشت سر او قرار ده.

بارالها!
دوست دار هر که او را دوست دارد، و دشمن دار هر که با او بستیزد، و زره محکمت را بر او بپوشان، و فرشتگانت را گرداگرد او قرار ده.

پروردگارا!
او را به برتر از مقامى که عدالت گسترانِ از پیروان پیامبرانت را به آن مقام رساندى، برسان.

خداوندا!
شکاف ها را با او پر کن، گسستگى ها را به او پیوسته دار، ظلم را به او بمیران، عدالت را نمایان ساز، و زمین را به عمر طولانى اش زینت بخش، و او را با یارى تأیید کن، و با بیم نصرت نما، و براى او گشایشى آسان قرار ده، و از جانب خودت براى او برهانى قاطع بر دشمنت و دشمنش مقدّر کن.

بارالها!
او را قائم منتظر قرار ده، و پیشوایى که به او مانع ظلم مى شوى و او را با یارى قدرتمند و پیروزى نزدیک توانا کن، و او را وارث شرق و غرب جهان که برکتشان دادى قرار ده، سنّت پیامبرت را به او زنده کن، تا هیچ حقّى را به خاطر ترس از مخلوقى پنهان ندارد، یاورش را نیرو ده، و دشمنانش را خوار، و هر که با او بستیزد و مکر کند نابود کن.

بارالها!
سرکشان کافر و سالارانشان و ریش سفیدانشان و یاورانشان را نابود ساز، و سرکردگان گمراهى و بدعت گذاران و سنّت شکنان و تقویت کنندگان باطل را درهم شکن، سرکشان را به او خوار فرما، و کافران و منافقان و بى دینان را به دست او نابود کن، ... هر وقت و هر جا که باشند ... در شرق و غرب زمین، در خشکى و دریا، در دشت و کوه، تا هیچ جنبنده اى از آنان را زنده نگذارى ، و نشانى از ایشان برجاى ننهى.

بارالها!
او همان بنده توست که بر غیب او را امین دانستى، و او را از [ارتکاب گناه] نگاه داشتى، وبه دورى او ازبدی ها حکم فرمودى، و از هر پلیدى او را پاکیزه نمودى و از هر چرکى او را دور کردى و از دو دلى او را در امان داشتى.

بارالها!
در روز قیامت و روز وقوع آن بلاى بزرگ براى او گواهى مى دهیم که گناهى انجام نداده، و معصیتت را مرتکب نشده، و فرمانبرى ات را ضایع ننموده، و پرده اى را ندریده، و بایسته اى را تبدیل نکرده، و آیین تو را تغییر نداده است، و او امام هدایتگر، هدایت شده، پاکیزه، باتقوا، وفا کننده و پسندیده پاک مى باشد.

بارالها!
پس بر او و پدرانش درود فرست و به او و فرزندان و خاندان و نسل و امّت و تمامى پیروانش، آنچه روشنى چشم و شادمانى او را در بردارد عطایش کن، و فرمانروایى او را در تمام مکان ها، دور و نزدیک، بر قدرتمداران و فرمانبران [آن نواحى] بگستران، تا حکم او بر تمامى احکام غالب و هر باطلى را با حقّ او نابود سازى.
بارالها!
به دست او ما را به راه هدایت و بزرگ و میانه اى ببر که تندرو بسوى او بازگردد و دنباله رو به آن برسد.

بارالها!
ما را بر فرمانبرى او نیرو، و بر همراهى او راست بگردان، و به متابعت او بر ما منّت گذار، و ما را در حزب او، که قیام کنندگان به امرت، و صبرکنندگان به همراهش، و آنان که با خیرخواهى براى او جویاى خشنودى اند، قرار ده، تا این که در روز قیامت ما را در زمره یاوران و پشتیبانان و تقویت کنندگان حکومتش محشور گردانى.

بارالها!
بر محمّد و خاندانش درود فرست، و این را از طرف ما براى خودت، در حالى که از هر شک و شبهه و خودنمایى و شهرت طلبى بدور باشد، قرار ده، تا بر غیر از تو بر آن اعتماد نکنیم، و قصدى جز تو نداشته باشیم، و ما را در جایگاه او وارد کن، و در بهشت همراه او قرار ده، و ما را در کار او به دلتنگى و خستگى و سستى و پراکندگى مبتلا مساز، و ما را از کسانى قرار ده که از آنان براى یارى دینت کمک گرفته و به آنان ولیّت را عزیزمى گردانى، و به جاى ما گروه دیگرى را برنگزین چه این که این کار بر تو آسان و بر ما بسیار گران و دشوار است، وتو بر هر کار توانایى.
بارالها!
بر والیان عهدش درود فرست، و ایشان را به آرزوهایشان برسان، و عمرشان را طولانى ساز و آنان را یارى ده، و براى او آنچه از امر دینت را به آنان نسبت داده اى به نهایت برسان، و ما را پشتیبانان آنان و یاوران دینت قرار ده، و بر پدران پاکیزه اش و پیشوایان هدایتگر درود فرست.

بارالها!
ایشان معدن هاى سخنان تو، و خزینه داران علم تو، و حاکمان امر تو، و بندگان خالص تو، و بهترین مخلوقات تو، و دوستانت و فرزندان دوستانت، و برگزیدگانت و فرزندان برگزیدگان تواند که درود و رحمت و برکاتت بر تمامى آنان باد.

بارالها!
(درود و رحمتت بر) همکاران او در کارش، و یاورانش در فرمانبریت، کسانى که آنان را سنگر و سلاح او، و پناهگاه و مورد علاقه او قرار داده اى، آنانى که از خانواده و فرزندان جدا شدند، و جلاى وطن کردند، و بستر راحت را ترک گفتند. از تجارتشان دست شستند، و از روزى خود کاستند، و در جایگاه هایشان دیده نشدند، بى آنکه از شهرشان رفته باشند، و با بیگانگانى که در کارشان یاریشان مى کنند هم‌قسم شدند، و با نزدیکانى که آنان را از کارشان بازمى داشتند مخالفت کردند، و بعد از روى گرداندن و دورى از یکدیگر با هم ائتلاف کردند، و آنچه که ایشان را به برخوردارى از بهره هاى گذراى دنیایى مى رساند جدا کردند.

بارالها!
ایشان را درجایگاه استوارت و در پناه خودت قرار ده، وهرگونه گرفتارى را که از جانب دشمنان متوجّه آنان مى باشد، از ایشان دور کن، و بر کفایت و پشتیبانى و یارى دادن به آنان بیفزاى، آن مقدار که ایشان را در فرمانبریت کمک کنى، و به حق ایشان، باطل آنان را که درصدد خاموش ساختن نور تو مى باشند از بین ببر، و بر محمّد و خاندانش درود فرست و به ایشان تمامى آفاق زمین و کرانه هاى آن را از دادگرى و داد و بخشایش و فزونى پر کن، و به بزرگوارى و بخششت و آنچه بر بندگانت به دادگریت منّت گذاردى، از آنان تشکّر کن، و از پاداشت آنچه درجاتشان را بالا مى برد برایشان ذخیره کن، چه آنچه تو بخواهى انجام مى دهى، و آنچه اراده کنى حکم مى کنى ، چنین باد اى پروردگار جهانیان.

برگرفته از: کتاب بحارالانوار، جلد۹۳، صفحه ۳۳۰

 



ادامه مطلب


نوع مطلب : آخرالزمان . امام مهدی (ع). فتنه های بزرگ . نشانه ها، دین و زندگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


( کل صفحات : 7 )    1   2   3   4   5   6   7   
درباره وبلاگ

حدیث از امام رضا (ع) :"همانا از كسانی كه مدعی مودت ما اهل بیت (ع) هستند، كسی هست كه در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) فرمودند: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستانمان. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود."
---------
امام خامنه ای(حفظه الله) : بصیرت یعنی اینکه بدانیم شمری که سر امام حسین (ع) را برید همان جانباز جنگ صفین بود که تا مرز شهادت پیش رفت.
-------
امام صادق(ع) فرموده‌اند "ایمان خود را قبل از ظهور تكمیل كنید چون در لحظات ظهور ایمانها به سختی مورد امتحان و ابتلاء قرار می‌گیرند. "(كافی/1/370/6 ؛ كمال‌الدین/1/18)
-------
آیت الله محمد تقی مصباح یزدی :
در پاسخ به سؤالی مبنی چگونگی مقابله جوانان با مفاسد اخلاقی، گفت: بهترین و آسان‌ترین راهی که جوانان می‌توانند برای مقابله با مفاسد اتخاذ کنند، توسل به حضرت بقیة‌الله‌الاعظم(عج) است.
-------
عبدالله بن سنان می‌گوید: حضرت صادق علیه السلام فرمود: به زودی شبهه‌‌ای عارض شما می‌گردد؛ پس (در ایام) بدون نشانه‌ای که دیده شود و بدون امامی که شما را هدایت کند باقی خواهید ماند. در آن روز کسی نجات نمی‌یابد مگر آن کسی که به دعای غریق، دعا کند.
عرض کردم: «دعای غریق چیست؟» فرمود: می‌گویی:
یا اللهُ یا رَحْمنُ یا رَحِیمُ یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ
من گفتم: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاَبْصارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ. (راوی کلمه و الابصار را به دعا اضافه نمود) حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «به راستی که خدای عزّوجل مقلب القلوب و الابصار است، اما آن‌چنان که من گفتم بگو: یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَی دِینِکَ.»
----------
اگر این ولایت فقیه جهانگیر شود، امام زمان ما خواهد آمد، و این مقدمه سازی برای ظهور حضرت است. ما در دوران نائب امام زمان امتحان می‌شویم برای خود حضرت؛ اگر در امتحانات پای رکاب ولی فقیه ـ نائب امام زمان(ع) ـ پیروز شدیم، به امام زمان(ع) خواهیم رسید.
--------
امام صادق(ع):«امام خودت را بشناس، زیرا، هرگاه، امام خود را شناختی، تقدم یا تاخر این «امر ظهور»، زیانی به تو نرساند.»
---------
راز امنیت ایران از نگاه آیت الله جوادی آملی : ما (ایرانیان) به برکت اهل بیت علیهم‌السلام در میدان مین از مصونیت برخورداریم.
---------
«ان یَشَأ یُذهِبكُم ایُّهَا النّاسُ و یأتِ بِآخَرینَ وَ كانَ اللّهُ على ذلكَ قدیر» (نساء: 5.)133 اى مردم، اگر او بخواهد شما را از بین مى‌برد و افراد دیگرى به جاى شما مى‌آورد و خدا بر این كار تواناست.

آیه در سیاق برخى آیات در بى‌نیازى خدا از طاعت مردم و عدم زیان از مخالفت مردم است؛ زیرا آنچه در آسمان و زمین است مِلك اوست. سپس مى‌فرماید: براى خدا هیچ مانعى ندارد كه شما را از بین ببرد و جمعیتى آماده‌تر و مصمّم‌تر جانشین شما كند و خداوند بر این كار توانایى دارد.

شیخ طوسى، طبرسى، میبدى، زمخشرى، قرطبى، آلوسى، فیض كاشانى، طبرى و دیگر مفسّران از رسول خدا نقل كرده‌اند: «وقتى این آیه نازل شد، رسول خدا دست خود را به پشت سلمان زد و فرمود، آن جمعیت قوم این مرد، یعنى مردم عجم و فارس هستند.»

در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم ... سرزنش ها گر کند خار مغیلان غم مخور
مدیر وبلاگ : مسعود موسوی
مطالب اخیر
موضوعات
پیوندها
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

                    
 
 
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic